buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
 
Ikke nok med bare persille
Kvinner er spesielt utsatt for jernmangel. Dårligst er jernstatusen for jenter og kvinner i fertil alder, fordi de mister jern når de menstruerer. Ekspertene anbefaler å spise kjøtt.

Publisert: 08.jan.2010 05:05
Oppdatert: -
Mange tror de får i seg nok jern ved å spise litt persille og grønne grønnsaker, men dette er selvfølgelig ikke nok. De som spiser lite og ensidig er mest utsatt, sier ernæringsfysiolog Vibeke Bugge ved Opplysningskontoret for kjøtt.

- Å spise kjøtt et par ganger i uken er ålreit. Det er mange som ikke gjør dette, sier professor Berit Borch Johnsen ved institutt for ernæringsforskning ved universitetet i Oslo.
SAMMENLIGNET MED KJØTT kommer persille til kort. Og det er store mengder av persille som må til for å gi et like stort jerninntak som kjøtt.
- En biff på 200 gram gir rundt 5 milligram jern, mens det må hele 20 bunter persille til for å komme opp i samme jernmengde, sier ernæringsfysiolog Vibeke Bugge ved Opplysningskontoret for kjøtt.
Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av jern på 15 milligram per dag for kvinner i fertil alder. Kjøtt er en viktig jernkilde, og står for rundt 20 prosent av jerninntaket i det norske kostholdet.
- Kjøtt er en meget god jernkilde. Animalske matvarer inneholder den viktige jerntypen, hemjern som kroppen lett kan omsette. Regelen er at jo rødere kjøtt er, dess mer jern inneholder det. Storfekjøtt, gjerne som karbonadedeig eller kjøttdeig, er en flott kilde for jern, sier Bugge. Jern fra kjøtt har høy utnyttelsesgrad og det er mellom 15 og 35 prosent av dette jernet kroppen kan ta opp. Jern fra vegetabilske matvarer, som korn og grønnsaker, har en langt lavere utnyttelsesgrad, og bare 2 - 20 prosent tas opp.
-Det er som når du setter penger i banken, du må også tenke på renten. Jo høyere rente jo bedre avkastning, sier Vibeke Bugge.
- I tillegg er det også slik at hemjern fra kjøtt og kjøttvarer øker opptaket av jern fra korn,og grønnsaker sier hun videre. For optimalt opptak av jern trenger vi vitamin C. Videre understreker hun at et variert kosthold reduserer behovet for jerntabletter. EN AV JERNETS OPPGAVER i kroppen er å transportere oksygen til cellene. Lav jernstatus nedsetter arbeidskapasiteten og den fysiske prestasjonsevnen fordi cellene ikke får tilført nok oksygen. Får du ikke nok oksygen blir du fort slapp og orker mindre.
For å kunne lagre jern i kroppen må tilførselen være større enn forbruket. Da må det være en jevn tilførsel av jern gjennom hverdagskosten.
- Og når du er på legebesøk husk at du i tillegg til å måle jerninnholdet i blodet også bør få målt jernlagrene, sier Vibeke Bugge. (matprat.no)

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat