buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
Bedre: Fiskekaker er ett av produktene som i nær framtid skal få bedre kvalitet. Flere produsenter øker innholdet av fisk, og forhåpentligvis vil både smaken og næringsinnholdet bli bedre. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
 
Klassikere med ny vri
Ny smaksversjon av yndlingspizzaen, ketsjup med mindre sukker, seigmenn med ny form på figurene og sunnere versjon av ferdigmaten. Du har hørt det før, og du får høre det igjen.

Publisert: 10.feb.2014 06:41
Oppdatert: -

På lista over årets nye produkter er det lite som virkelig fortjener betegnelsen nytt. Etablerte fiske- og kjøttprodukter kommer med høyere prosent av råvare og mindre salt. Pizzasuksesser kommer med litt annerledes bunn, en ny størrelse eller med nytt fyll. Potetgullklassikerne får ny innpakning og populære sjokolader kommer i kjeksversjon.
- Nordmenn er nysgjerrige, de prøver gjerne noe nytt. Utfordringen i vårt lille land er ikke å få folk til å teste noe, men å få dem til å kjøpe varen igjen, slik at det lønner seg å fortsette å produsere den, sier Kine Søyland i NorgesGruppen.
Dermed satser mange av produsentene på gamle favoritter i ny, bedre innpakning, med ny, bedre smak og kanskje litt sunnere innhold.

Treige

Søyland får følge av trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Opinion, som påpeker at det ikke er tilfeldig at Norge gjerne ligger minst to-tre år etter land vi liker å sammenligne oss med når det gjelder å trykke nye elementer til vårt bryst. Det tok mange år før sushien fikk fotfeste. De første versjonene av ferdigpizza måtte fornorskes for å bokstavelig talt være spiselige her til lands.
- Generelt er vi treige til å ta til oss det som er nytt. Når vi handler er det svært mye som går på vaner og rutiner. Det kreves en del innsats å få et nytt produkt etablert på markedet, sier Nyhaug.
Produkter som flopper, forsvinner ut av hyllene når nye produkter lanseres. I fjor kom for eksempel Grandiosa som kebabvariant, en vaffelmiks med Smash-kuler og muffins med Stratos. Disse produktene får du ikke se igjen.

Må ha fornyelsen

Søyland påpeker det selvmotsigende i at forbrukerne gjerne vil ha et bredt utvalg, men sjelden benytter seg av det:
- Svært mange ønsker at det skal være mye å velge mellom i butikken, men når alt kommer til stykket kjøper vi gjerne heller det samme pålegget, brødet, pizzaen og brusen som vi alltid pleier å kjøpe.
Nyhaug sier at det er der all fornyelsen av kjente varer kommer inn:
- Vi vet hva vi liker, men vi vil også ha nyheter og forbedringer. Innovasjon av det kjente skal opprettholde interessen, men det må ikke bli så annerledes at det blir ukjent.
Orkla er et av selskapene som tar konsekvensen av den norske måten:
- Når vi tar utgangspunkt i mange av nordmenns favoritter og tilfører noe nytt, får vi nye produkter som nordmenn vil ha. Denne gangen har vi prioritert å gjøre innovasjoner knyttet til de største merkene våre. Det gjør at potensialet blir større, sier direktør Arve Heltne i Orkla. (©NTB)
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat