21. aug
Glim­ren­de: Mar­tin Fröst gjor­de en fan­tas­tisk tol­king av We­bers kla­ri­nett­kon­sert.alle foto: Pau­la Bjert­nes
 
Mektig åpning på ny arena
Med årets festspilltema Kilder er det duket for variasjoner i alle retninger. Åpningskonserten bar først og fremst preg av mektighet, blandet med en god dose romantikk.

Publisert: 03.aug.2011 23:15
Oppdatert: -

Med årets festspilltema Kilder er det duket for variasjoner i alle retninger. Åpningskonserten bar først og fremst preg av mektighet, blandet med en god dose romantikk.
Sistnevnte sto kveldens solist, den svenske klarinettisten Martin Fröst for. Hans bidrag til Carl Maria von Webers Klarinettkonsert nr. 1 i f-moll ble et suverent høydepunkt under gårsdagens åpning. Det var som Stig Inge Bjørnebye nevnte i sin åpningstale:
- Festspillene kommer meget beleilig, aldri før har vi trengt fellesskapet, kultur og kunst mer enn nå, sa han.
Og det var det publikum gjorde, opplevde fellesskapet gjennom musikken. Ungdomssymfonikerne gikk en stille innmarsj med roser, som ble samlet i store vaser på scenen. Det ble en mektig åpningsseremoni som gjorde stort inntrykk.
Det er i tider som nå at hjertene blir åpnet for musikkens skjønnhet, og at vi trenger musikken som løfter oss til noe større enn oss selv. Martin Fröst la alt til rette for det vakre i det romantiske Weber-verket. Han spilte med en usedvanlig tilstedeværelse, og må ha vært total enig med dirigenten i den musikalske fortolking av denne klarinettkonserten. For her fulgte solist og orkester hverandre hårfint opp.
Allerede i første satsen, takket være det lekende lette spillet, ble det tydelig at Fröst er en meget ekspressiv spiller. Hans soloer ble nærmest dansende utført, og de brå stemningsendringer som Weber har lagt inn, etter nesten korte pauser midt imellom, kom utmerket fram.
Men Fröst kan så mye mer, som han viste i andre satsen, Adagio må non troppo. Her var det innovervendt spill, som riktignok var meget innlevd tross den tilbakeholdenheten. Klarinettisten imponerte med et spill som var så pianissimo at ventilasjonssystemet ble hørbart, og det tross det meget lave lydnivået.
Den tredje satsen åpnet for et mer forrykende tempo, og med et frist temperament ble de raske notene spilt uten tilsynelatende anstrengelse. Denne finalen sørget for at publikum ikke ga seg med sin applaus, som gikk raskt over i stående applaus, slik at Fröst måtte tilbake på scenen. Og der overrasket han enda en gang, med å framføre en improvisert og følelsesladet versjon av Nature Boy, med cellistene i bakgrunn på en djup tone. Fröst nevnte teksten, som ender med at det største i livet tross alt er kjærlighet.
Like mektig som åpningen ble kveldens første verk, av den norske komponisten Rolf Wallin. Act for large orchestra fra 2004 er uten tvil et stykke samtidsmusikk. Overraskende og konsistent, særlig i perkusjonsavdelingen. Det var her orkesteret viste hvor nøyaktig de kan være, og ikke minst hvor samspilt. Dirigenten Ingar Bergby var presis og tydelig, og særlig slutten ble meget rytmisk og heftig.
Carl Nielsens Symfoni nr. 4, Det uudslukkelige avsluttet kvelden. Med fire satser som blir spilt i ett, var det duket for overraskelses- og undringsmusikk. Med sin veksling mellom det harmoniske, melodiøse og det nesten polyfone har musikken sin helt egen stil. Det krever mye av orkester og dirigent, men med det tette samspillet som de hadde vist gjennom kvelden, var det klart at også dette verket skulle stråle av vellykkethet. Med doble pauker, på hver sin side av orkesteret, førte Bergby finalen til igjen en meget mektig slutt.
Og med Terningen Arena som nytt konsertlokale for Festspillene, ble åpningen så bra som det kunne bli.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke