24. aug
Lekent: Etter en mektig konsertstart – med krevende religiøs musikk for orgel og trompet – slapp Ole Edvard Antonsen og Wayne Marshall seg løs med George Gershwins eviggrønne «Summertime». Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
 
Mektige kirkeklanger
Det ble noe for enhver smak da Ole Edvard Antonsen inntok Vang kirke med sin tidligere makker Wayne Marshall.

Publisert: 10.mar.2016 10:31
Oppdatert: 10.mar.2016 10:33

Orgelbrus og klokkeklar trompetklang: Det var mektige lyder som fylte Vang kirke onsdag kveld. De rundt 150 publikummerne fikk høre Ole Edvard Antonsen og den engelske organisten Wayne Marshall spille musikk fra vidt forskjellige stiler og tidsaldre.

De to musikerne hadde på 90-tallet stor suksess med konserter verden over, og etter 15 års fokus på individuelle karrierer er de klare for å spille sammen igjen.

Konserten i Vang er del av en to uker lang norgesturné, der de to spiller i konserthus og kirker over hele landet. Prosjektet er ambisiøst: Musikerne har med seg en stor notebunke, og tilpasser programmet til hvert eneste konsertlokale de holder konsert i.

Religiøse meditasjoner

Konserten åpnet med moderne tsjekkisk musikk for orgel og trompet. Den sterkt religiøse komponisten Petr Ebens stykke «Okna» er basert på fire glassmalerier av Chagall – og gjennom de fire satsene fikk publikum høre meditasjoner over hvert enkelt av dem. Her fikk både Antonsen og Marshall vist fram sitt enorme musikalske spekter, fra lavmælte og fjerntklingende trompettoner i en sats, til brå og aggressive vendinger i orglet i en annen. I siste sats svevde Antonsens trompet over en russisk-ortodoks hymne. Han mante med stort hell fram instrumentets varme og lyriske side – før begge musikerne gikk inn i en mektig avslutning.

Så var det tid for å hoppe 300 år tilbake i tid, til den tyske barokkomponisten Georg Phillip Telemann. Hans «8 heroiske marsjer» ble framført med bravur, og Antonsens pikkolotrompet gled sømløst og presist opp i instrumentets høyeste register.

Elegante improvisasjoner

Marshall er kjent som en dyktig fortolker av amerikanske komponister, og konserten ble avsluttet foran klaveret. Her spilte de en energisk versjon av George Gershwins «Tre preludier», før de gikk i gang med to av hans mest kjente sanger: «Summertime» og «Someone to Watch Over Me», til gledessukk i salen. Improvisasjonene snodde seg vakkert rundt melodilinjene, til et elegant akkompagnement fra Marshall.

Etter en vellykket gjenforening, endte konserten med velfortjent, stående applaus.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke