15. des
Med trekkspill: Anders Lillebo (30) fra Engerdal spiller releasekonsert for «Departure» i Oslo 3. oktober.
 
Lærte av irene
Anders Lillebo fra Engerdal er klar med sin nye plate «Departure», som er en ren irsk folkemusikk-skive. Men hva ligger egentlig bak de tretten sporene?

Publisert: 07.sep.2017 06.39
Oppdatert: 07.sep.2017 07.01

– Tradisjonell norsk folkemusikk, jeg vet ikke om så mange som har gjort det i Norge før. Det er i hvert fall smalt. Irsk tradisjonsmusikk står ikke så sterkt i Norge, så derfor bestemte jeg meg for å flytte til Irland, sier han.

Én ting Anders Lillebo skal ha, er at han ikke mangler dedikasjon.

Tredveåringen sitter over en kaffekopp i en av Hamars eldste bakgårder. Det er litt yr i luften, og han legger ut om fuktige kvelder i Irland.

-På en vanlig uke var jeg kanskje ute fire-fem kvelder. Det var jam flere plasser samtidig, så hvis man ville lære irsk folkemusikk var dette stedet å være. Jeg satt på pub, lærte låter, og drakk gratis Guinness, som man fikk når man spilte.

Musikeren forteller at folkemusikken alltid har ligget der for han.

– Jeg så kanskje «Riverdance» på VHS sent på 90-tallet en gang. Folkemusikken har alltid vært noe som har fascinert meg, selv om jeg har drevet med jazz.

Jazzpianist

Anders Lillebo er også kjent som jazzpianist, men nå har altså karrieren tatt en liten vending.

-Jeg følte på en måte aldri at jeg fikk spilt folkemusikk, fordi det var jazzpianist jeg skulle bli. Men da jeg gikk litt lei av hele jazz-greia, så tenkte jeg «hva skal jeg gjøre nå?». Det åpnet seg en mulighet til å sjekke ut Irsk folkemusikk, men det var et nokså drastisk karrierevalg. Jeg hadde brukt fem år på å studere jazz, hadde hundre tusen i studielån, og investert mange år av livet mitt i jazz.

Bohemtilværelsen

– Jeg jobbet minimalt.

Anders Lillebo flirer litt over bordet, før han lener seg tilbake i stolen, og forteller om bohemtilværelsen i Irland.

– Jeg bodde i et kollektiv, sammen med tre andre nerder som også drev med irsk folkemusikk. Det var ingen av oss som hadde penger. Vi bare hang på puben og lærte låter. Da var den livsstilen helt perfekt, men jeg kunne kanskje ikke levd sånn i ti år til.

Lillebo skulle egentlig bare være i Galway i en måned. Han forteller at det var så «svært» å være der, at oppholdet strakte seg ut måned etter måned.

-Jeg var vel ikke villig til å kutte båndene helt, så det kom til et punkt der jeg måtte velge mellom Norge og Irland, etter to år.

Folkemusikeren flyttet hjem, for å fortsette fra Norge.

Departure

– «Departure» er starten på ett eller annet. Plata er et produkt av de fem årene jeg har brukt på å lære folkemusikk. Jeg ser på det som starten på noe mer, et slags flagg i bakken. Det er på en måte et blikk inn i hvor jeg er i dag.

Musikeren håper på å kunne fortsette i nye spor, som folkemusiker. Han er også interessert i norsk og svensk folkemusikk.

– Altså både øst og vest for Nordsjøen, legger han til.

Han føler seg litt alene som utøver av irsk folkemusikk i Norge, men er glad for at det er mye skandinavisk folkemusikk her.

På plata er det hovedsakelig tradisjonelle irsk låter. Den er minimalistisk, med trekkspill i fokus.

-Målet er å få mulighet til å gjøre flere konserter og spillejobber. Jeg må være i gang med noe, og ha et prosjekt, sier han.

Så med en bunke CD-er, et rødt, gammelt trekkspill, og en spillejobb på «Norsk Elgfestival» i Trysil. putrer Anders Lillebo av gårde i en hvit varebil, for å spille opp til dans i hjemtraktene.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke