17. aug
Utøverne: Fra venstre Martin Sølie Reinemo, Hedda Midtlien, Herman Gillund Knutsen, Hedda Woxvold, Edda Thingstad Dalen, Inga Marie Sæther, Mathea Lierhagen Elvsvebakken, Helena Russell, Fredrik Knutsen,Maren Lesjø Lilleengen, Kristian Sormerud Berntsen, Hermine Solemsli Kleppe.Foto: Kjersti Gullvåg
 
Opera på ordentlig
Søndag var det «universpremiere» på en helt ny versjon av operaen «De Lystige koner i Windsor». Det ble en time i lystig lag med proffe ungdommer.

Publisert: 03.apr.2017 18:27
Oppdatert: 03.apr.2017 18:34

Helt fra teppet går opp levnes det liten tvil om at vi befinner oss i 2017, og at den 168 år gamle operaen basert på det enda eldre Shakespeare-stykket, har fått ny drakt.

Her er det SKAM-referanser, snapchat og selfies, og innkommende smser projiseres på bakveggen. Meldingslyden er det for øvrig fløytisten som står for; et av mange morsomme grep fra regissør Johanne Margrethe Kippersund Nesdal.

I rollegalleriet finner vi bråkete gutter, jålete jenter, en småsadistisk gymlærer, sjalu kjærester og utspekulerte intrigemakere, akkurat som på en hvilken som helst ungdomsskole. Soundtracket er riktignok mer atypisk, for dette er faktisk ordentlig opera.

avansert musikk

Librettoen er skrevet om til å passe den ungdommelige settingen, men sang og musikk, arrangert av Eivind Strømstad, ligger nært opp til den «voksne» originalen,

- Dette er ikke enkle greier, slår operasjef Kari Elisabet Bekken fast i introduksjonen.

Hedda Woxvold, i rollen som Frida, starter ballet sammen med en sjarmerende jentegjeng, hvor innholdet i en sms-utveksling gjengis i sangform. Det er både morsomt, og utvilsomt – ordentlig operamusikk. Så er forviklingene i gang; de slibrige sms-ene kommer nemlig fra den sleipe Falstaff, spilt av Fredrik Knutsen, som har sendt samme flørte-melding til to jenter, og nå er Frida, og Pia, spilt av Hedda Midtlien, ute etter hevn. Når den selvgode Falstaff entrer scenen, introduseres karakteren perfekt, ved at han ruller ut en rød løper for seg selv.

FRA KOR TIL SKUESPILL

Selv om de først og fremst er et kor, klarer ensemblet seg også fint som skuespillere, innimellom de avanserte korpartiene og ariene. Etter endt første forestilling var aktørene selv fornøyd, og hadde gjort seg noen nye erfaringer.

- Vi glemte litt replikker og sånn, men da sier man bare noe som passer til den neste replikken, så kommer man seg inn i det igjen, sier Hedda Woxvold.

- Publikum vet jo uansett ikke hva vi skal si, tilføyer Hermine Solemsli Kleppe.

Herman Gillund Knutsen syns kostymeskiftene var mest stressende. I alt virker det som musikken var den minste utfordringa.

– Mange av oss har vært med i Ringsakeroperaen i 2–3 år, så vi er vant med denne typen sang, sier Fredrik «Falstaff» Knutsen.

Veteran Harald Hellum fra Ringsakeroperaens styre, var blant publikum, og er glad for lovende rekruttering og imponert over hvor nært opp til originalen de hadde lagt seg.

– Vi er stolte, vi som har med Ringsakeroperaen å gjøre!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke