23. aug
FÅR VIL­JEN SIN: Tu­rist­sjef Tor Rul­le­stad (til venst­re) og Ha­mar-ord­fø­rer Ei­nar Bus­te­rud får vil­jen sin. Vill­marks­ri­ket er snart en saga blott. Det be­tyr and­re må­ter å mar­keds­fø­re Hedmarken på.
 
Ordfører og turistsjef glade for villmarkslutt
Både turistsjef Tor Rullestad og Hamar-ordfører Einar Busterud er glade for at Villmarksriket blir nedlagt. Nå ser de for seg Mjøsriket eller Storgårds-riket.

Publisert: 23.jul.2011 09:30
Oppdatert: -

Både turistsjef Tor Rullestad og Hamar-ordfører Einar Busterud er glade for at Villmarksriket blir nedlagt. Nå ser de for seg Mjøsriket eller Storgårds-riket.
- Jeg er virkelig glad for at det nå ser ut til at det blir slutt på Villmarksriket, men vi har tapt mye tid og penger på et konsept som ikke har fungert, sier Hamar-ordfører Einar Busterud (BBL) etter at fylkesråd Christian Haugen (SV) signaliserte i HA torsdag at Villmarksriket trolig blir oppløst i løpet av høsten.

Busterud har vært en sterk kritiker av Villmarksriket-konseptet. Det samme har turistsjef Tor Rullestad i Hamarregionen Reiseliv.
Nå er de klare på at Hedmark ikke bør markedsføres under et felles navn.
- Det vi har felles, er at vi har lite felles. Hedmark består av ulike landskapstyper med ulike tradisjoner. Markedsføringsmessig må Hedmark framstilles som flere produkter. Turisttilbudene i fylket er som en pose barnetimegodt, flere forskjellige smaker i samme pose, sier Busterud.
han er enig med Magne Rugsveen, direktør ved Mjøsmuseet, i at Oppland og Hedmark bør slutte med å se hver sin veg langs fylkesgrensa og heller se hele mjøslandskapet under ett.
- Det er synd at mjøsområdet er blitt en salderingspost i begge fylker i markedsføringen av reiselivet. Mjøslandskapet bør helt klart ses under ett, mener Hamar-ordføreren.
Også turistsjef Tor Rullestad har jobbet hardt for å få vekk Villmarksriket-konseptet, som han mener få kjente seg igjen i.
Han er opptatt av Mjøsa når det gjelder å markedsføre Hedmarken overfor potensielle turister.
- Jeg er ikke så sikker på om Hedmark behøver å ha noe samlende begrep à la Villmarksriket. Derimot kan de ulike delene av fylket dyrke sine særegenheter og markedsføre seg på ulikt vis, sier han.
- I Hamar-regionen kan kanskje Mjøsriket eller Storgårdsriket være noe. Vi bør uansett fokusere på hva vi skal være, ikke hva vi skal hete, men det er klart at Mjøsa er det som er helt spesielt ved vår region, uttaler han.

- Vi må finne fram til hva som skiller oss fra alle andre, og svaret på det er Mjøsa og storgårdene, sier Rullestad.
Han legger til at han synes det er synd at en fornyet markedsføringsstrategi ikke er en del av den nye regionale planen for opplevelsesnæringene i fylket, som fylkestinget skal behandle til høsten.
Fylkesråd Christian haugen antydet i HA torsdag at det også kan være aktuelt å se på mulighetene for å danne et landsdelsselskap som Fjord Norge AS (reisemålsselskapet for Vestlandet) i Innlandet.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke