20. aug
 
Sangtalenter med mesterlige tolkninger
Årets Flagstadfestival åpnet med gode overraskelser i kø, levert av talentfulle og lovende, unge sangere, foran et meget lydhørt publikum.

Publisert: 14.jun.2018 22:04
Oppdatert: 14.jun.2018 22:08

Turid Karlsen, festivalens kunstneriske leder, kunne stolt presentere fem nye talenter, etter tre dagers masterclass. På forhånd var det høye forventningene til tenoren Seungju Mario Bahg fra Sør-Korea. Han stakk av med seieren i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i fjor, og torsdag ble det klart hvorfor han fortjente det.

Bahg var stødig på scenen, og ønsket å innlede kvelden med Grieg, «Ein Traum». Han strålte likevel mest i «Blomsterarien» fra «Carmen», hvor han bygget opp til et gedigent høydepunkt med en flott og energisk dynamikk. Hans stemmeprakt er en fryd å høre på, og at noen av overgangene mellom lyse og mørke partier var litt bråe, er noe man lett glemmer. For man må huske at dette er stemmer i utvikling, og at mye kan og vil skje framover. Han vil uten tvil imponere på Stortorget på fredagens festkonsert.

Inderlig og ekte

Men det var ikke Bahg som gjorde meste inntrykk. Det var først og fremst Paula Jeckstadt fra Tyskland. Her var alt på plass av sangteknikk, trygghet og ikke minst en fantastisk innlevelse. Hun fikk vist flere sider av seg selv; en inderlig resitativ og arie av Massenet ble en meget behagelig opplevelse, med en sjelden tilstedeværelse. Hun imponerte like mye med «Im Abendrot» av Straus, ikke bare med altoppslukende sang, men også avslutningen. Etter å ha senket blikket reagerte hun på klaverets fuglekvitter med å heve blikket sakte, men sikkert opp, med et gjennomført smil, helt i takt med sangens stemning. For et nydelig talent!

i sin hule hånd

Også «vår egen» Tone Østli hadde vokst. Hun har sunget «Art is Calling For Me» før, like teatralsk, men aldri med en slik dybde. Med publikum i sin hule hånd høstet hun med rette stor applaus.

Sopranen Vizma Zvaigzne fra Latvia var litt ustø i starten, med litt mye fokus på Schumanns dramatikk. I to sanger av Manuel de Falla var hun derimot tryggheten selv, og skapte en enorm ro med sin nydelige klang. Veronika Karlsen satt inne med stor teknisk ferdighet, og sjarmerte med en lett og frisk versjon «Il Bacio».

Den ledige avslutningen med noe spontansang (?) var prikken over i-en, og ga et godt inntrykk av et fruktbart samarbeid med Turid Karlsen.

Terningkast: 5

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke