19. aug
 
Ser rødt
 

Publisert: 04.mar.2011 12:48
Oppdatert: -

De siste sju årene har USAs toppdesignere samlet seg om arrangementet «Heart Truth Red Dress Show», til inntekt for forskning på og behandling av hjertekarsykdommer. På årets kjolevisning var kjolene i alle nyanser av rødt, men stort sett så knallrøde som mulig, for den gode saks skyld - både på podiet og blant publikum.H&M laserer en serie unisexklær i forbindelse med kampanjen «Fashion against AIDS». 25 prosent av inntektene fra salget vil bli gitt til hiv/AIDS-prosjekter for unge rundt omkring i verden. - Vi ønsket å lage en unisexkolleksjon med en sporty følelse. Det var befriende å kunne tenke på snitt, form og stoff i stedet for hvilket kjønn det skulle passe til. Nøkkelplagg er T-skjorter med tekst og en sporty jakke med glidelåsdetaljer, sier Ann-Sofie Johansson, designsjef i H&M.Den fargesterke, finske tekstilbedriften Marimekko har en flørt på gang med skobedriften Converse. Sammen har det nye paret lansert Converse-sko med klassiske Marimekko-mønstre som Tarha fra 1963, Pikkusuomu fra 1965 og Kirppu fra 1980.Noen er allerede ferdig med 70-tallsretroen. På moteuka i New York viste Marc Jacobs - som har hatt en vårkolleksjon stappfull av referanser til 70-tallets diskoglam - at han nå vil videre. Rettere sagt, lengre tilbake. I sin høst- og vinterkolleksjon 2011 har Marc Jacobs mange elementer fra 1940-tallet: figurnære drakter, små jakker, kjekke pillebokshatter. Og ikke minst prikker! Alt hos designeren er prikkete, fra skjørt og jakker til hansker, vesker og nylonstrømper. Fargene er dempete varianter av blått, grønt og vinrødt.Victoria Beckham har vist sin nye kolleksjon under New Yorks moteuke. Her spraker det av kraftige farger - oransje, rustrødt, gult og blått - og klærne har løsere silhuetter enn hun har presentert tidligere. Men linjene er fortsatt enkle, bortsett fra den lille detaljen som har blitt Victorias signatur - en drapering, en splitt eller en asymmetrisk skjæring som gjør plagget spennende.
Kritikerne er fulle av lovord, og Vogue skriver, med glimt i øyet, at Victoria Beckham nærmest er provoserende vellykket - ettersom hun både er pen, lykkelig gift med en kjekkas, har fantastiske barn og altså evnen til å skape flotte kleskolleksjoner.
Henry Holland har en ung, kul, ertelysten og ironisk stil som sitt varemerke. Publikum på hans visninger er også merkbart yngre enn normalt, bemerker style.com. Hollands høstkolleksjon for 2011 har imidlertid ikke noe umiddelbart ungt, men derimot «bestemor» som tema. Det innebærer blant annet skreddersydde drakter, husmorkjoler og silkebluser. Bestemorsrutene sto sterkt, og dukket opp både i heklete gevanter og som trykk på andre plagg. (NTB Tema)
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke