24. aug
GIR ALT: Bernt Ola Volungholen holder ingenting igjen på scenen. Selv når han setter seg ned er han fremdeles i rollen som den dødelig trufne Oluf i «Elverskud». Her med Tone Kummervold (t.v) og Sofie Elkjær Jensen, en utvidet Mjøsmusikk med Håkon Nystedt som dirigent og Ringsaker Operakor i bakgrunnen. Begge Foto: Paula Bjertnes
 
Sjarmerer alle hjemme ved å være seg selv
Med mye hjertevarme og fantastisk sang fortryllet Bernt Ola Volungholen nesten hele hjembygda i Vallset.

Publisert: 25.jun.2017 22:30
Oppdatert: 25.jun.2017 22:32

Selv om Bernt Ola Volungholen for tiden bor i Sveits, er han fremdeles rasende populær i Stange og traktene rundt omkring.

Når du ser og hører han på scenen skjønner du godt hvorfor. Tross suksess utenlands er han fremdeles like jordnær, og selv om han spøker uhemmet, er han like ydmyk som før.

Dette er en hardtarbeidende artist, som er seg selv og tar vare på folkene hjemme. Ikke rart at hele 1.050 publikummere stilte opp og koste seg i både sol- og litt regnvær.

dramatikk

Hovedverket var «Elverskud» av den danske Niels Wilhelm Gade. Et i våre dager lite kjent verk som er en blanding av lieder og opera. Verket kledde Volungholen virkelig, i og med at han fikk vist sin allsidighet. Det ble sårbarhet i liedene, og han fikk bruk for sitt temperament i dramaet, når han – som Oluf – ikke lar seg friste til å danse med elvekongens datter.

Sofie Elkjær Jensen som elvekongens datter viste mye kraft i sin trygge og overbevisende sang, og ble dermed et flott bekjentskap. Likeså passet Tone Kummervold ypperlig til rollen som mor til Oluf, med sin modne og varme stemme.

Borte bra, hjemme best?

En utvidet Mjøsmusikk var godt å høre på, og de leverte både god dynamikk og innlevelse under god ledelse av Håkon Nystedt. Operakoret bidro, og selv om de sto litt gjemt i mørket bakerst på scenen, var det ingenting å utsette på innsatsen.

Lyden ble forsterket i det naturlige amfiet, og selv om det var en god balanse mellom solister og orkester, og mange detaljer kom fram, var det en slags gammeldags LP-stemning over lyden. Det passet egentlig ganske fint til Kvennstugua, om den Bernt Ola så treffende sa: «Velkommen til liksom-stua mi».

Før pausen var repertoaret variert, med både Sandbeck (Bernt Ola: «Min første sang»), Tveitt og Grieg. Bernt Ola mimret om sin skuespillertid på nettopp Kvennstugua, den gang med Gunvor Kari Amundsen i rollen som mor (« … men virket mer som bæsmor! Unnskyld!»). Da de to leste en bearbeidet versjon av «Bukkerittet», på Stangeland, skrevet av Asmund Finstad, var stemningen på topp. Herlig humor, med en slags oppsummering: «Alt i væla kan du bli, berre du er født i Stange!»

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke