18. aug
SPILL OG LÆR: – Vi vil at spilleren skal lære hva som er handlingen i stykket, sier Catharina Bøhler, en av utviklerne bak dataspiller om Peer Gynt. På bildet er Mads Ousdal i tittelrollen.Foto: Peer Gynt AS
 
Spill som Peer Gynt
Peer Gynt AS på Vinstra samarbeider med spillutviklerne i Sarepta studio fra Hamar om å utvikle et dataspill om Ibsens Peer Gynt.

Publisert: 04.jul.2017 18:54
Oppdatert: 04.jul.2017 19:02

I jubileumsåret for Henrik Ibsens Peer Gynt tas stykket inn i spillalderen ved hjelp av Sarepta studio, Encircle games og Progress Interactive, tre selskaper i Hamar Game Collective.

– kjedelig å lese stykket

Det er Peer Gynt AS som står bak. Selskapet fra Nord-Fron har gjennom mange år hatt stor suksess med å oppføre Henrik Ibsen sitt mest kjente verk på teaterscenen ved Gålåvatnet.

– Mange synes nok at Peer Gynt var veldig kjedelig da de leste stykket på skolen, sier May Britt Støve, utviklingsansvarlig i Peer Gynt AS.

Dataspillet blir et viktig virkemiddel for å dra nye generasjoner inn i den 150 år gamle historien, mener Støve, som tror spillet de nå utvikler vil gjøre det lettere for lærerne å ta Peer inn i klasserommet.

– For at elevene skal oppleve Ibsens tekster som relevante, må de være aktuelle. Det bidrar dataspillet til. Her vil elevene oppleve at det som skjer i Peer Gynt faktisk omhandler dem selv og deres eget liv. Vi kan lære mye om livsmestring av Ibsen, sier hun.

– Vanskelig karakter

Sarepta har forberedt seg på jobben gjennom workshops med Peer Gynt AS, video av forestillingen ved Gålåvatnet og ved å lese stykket.

– Det har vært veldig vanskelig å skulle jobbe med en karakter som Peer. Hovedkarakteren skal jo helst være sympatisk, men han blir i stykket om til en person som man gjennom stykket får mindre og mindre medynk for, sier daglig leder i Sarepta, Catharina Bøhler.

– For oss handler denne type spillutvikling om å tolke tematikk, handling og følelser. Så lenge man finner kjernen, kan man lage spill om hvilken som helst tematikk. Og det er mye god og dagsaktuell tematikk i Peer Gynt som vi mener kan relateres til ungdom i dag, sier hun.

– Spill handler om læring, alt man gjør i spill er å lære noe. Jeg tror ikke dette er noe man innser, men teorien rundt god spilldesign handler om hvordan man klarer å lære spilleren til å mestre spillet, uten at spilleren selv innser at det skjer.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke