19. aug
 
Blogger om stoff og stil
Hver dag deler Lars Magnus Ottersen (24) bilder av antrekket sitt med titusenvis av mennesker. Med Instagram-profil og moteblogg har han laget sin egen deltidsjobb.

Publisert: 14.feb.2015 14:45
Oppdatert: 16.feb.2015 07:33

Det er mange som sender meg mailer på rare språk. Tysk, fransk og arabisk. Det er mye jeg ikke får svart på!

Lars Magnus Ottersen (24) er i ferd med å dandere et antrekk utover soveromsgulvet. Jakken fra Massimo Dutti blir liggende halvvegs over den beige Lacoste-genseren. En skjortekrage merket Tommy Hilfiger stikker fram. Lars Magnus knipser bilde, i kvadratisk Instagram-format. Merker det «Happy friday», og sender det ut til sine 37.800 Instagram-følgere. Så legger han ut bildet på bloggen, med opplysninger om hvor de forskjellige plaggene er kjøp.

- Noen ganger kommenterer vennene mine på norsk, og jeg svarer på norsk. Da får jeg noen «Hæ? Er du norsk? Jeg trodde dette var en amerikansk bedrift!» ...Noen amerikansk bedrift er det så absolutt ikke. Boysinspiration.com og Instagram-profilen med samme navn er drevet fra en leilighet på St. Hanshaugen i Oslo, av en Hamar-gutt.

Lars Magnus tar imot oss i en leilighet som ikke akkurat vitner om at en av deres to eiere er en 24 årig student. 130 kvadratmeter stor, med gipsrosetter i det himmelhøye taket, originalt stukkatur og brystpanel. Lars Magnus og samboeren flyttet inn i sommer.

- Vi hadde kjøpt hver vår leilighet like etter finanskrisen. Så slo vi oss sammen. Denne leiligheten var egentlig for dyr, men vi var på visning her, og fant ut at vi måtte ha den. Så var vi skikkelig heldige. Vi fikk den til 300.000 under takst, forteller Lars Magnus, mens han serverer sjokolade fra Sebastien Bruno og te.

Gipsrosettene er litt for prangende til at de bare lar seg overse, men det var egentlig moteblogging vi var her for å snakke om. Det startet for et par år siden. Lars Magnus opprettet en Instagram-konto for å dele motebilder, til inspirasjon. De første bildene tjuvlånte han fra nettet.

Så begynte han å legge ut sine egne klær. Det slo an.

Boysinspiration vokser raskere og raskere. På en god dag kan profilen få 100 ny følgere. Hvis noen av de store moteprofilene legger ut hans bilde, kan 1.000 nye følgere slutte seg til på kort tid.- Jeg startet det litt på tull, for å se om folk likte det hvis jeg la ut bilder av herreklær. Så har det bare tatt av.Helt siden videregående har han jobbet i motebransjen.

Først hos Vic i gågata på Hamar. Nå jobber han hos Tommy Hilfiger i Oslo, mens han studerer til å bli ernæringsfysiolog. Den siste tiden har Boysinspiration gitt mer og mer avkastning i form av annonseinntekter.

- Det er ikke snakk om så store summer, men som student er det helt gull. Jeg har på en måte laget min egen deltidsjobb. Det er en veldig grei jobb også. Det gjør at jeg ikke trenger jobbe like mye hos Tommy Hilfiger lenger. Det er kjempesært at man kan få penger for dette!

Akkurat nå står motebloggeren foran en stor mulighet. Noen kompiser av ham åpner snart nettstedet motei.no. Det skal bli som en moteplattform, der butikker kan legge inn informasjon, og forbrukerne kan søke opp hvem som selger akkurat det smykket eller den klokka de vil ha.

Lars Magnus' blogg og Instagram-side skal være ambassadør. Han skal hjelpe kompisene med å promotere siden, og få reklame for Boysinspiration som takk.

- Hvis siden lykkes og blir stor, vil jeg få mange flere lesere. Jeg er veldig spent på dette. Hvis det lykkes kan jeg snart leve av dette. Men da må jeg legge mer tid i det også.

Mye av det han legger ut er fra Tommy Hilfiger, men listen over merker han holder høyt er lang. Der står Ralph Lauren og Gant, de klassisk, rene, sammen med Ljung og Tiger of Sweden. Det hender han handler på Hennes & Mauritz eller Weekday også.

- Det som har funka med min side er at det er veldig vanlige klær folk kan bruke. Mange gutter som jobber med mote er ekstreme, nesten litt fjollete. De går i haremsbukser og en crazy glittertopp. Veldig spesielle ting. Da klarer du ikke identifisere deg med det. Så er det mange som viser fine klær, men som gjerne er ekstremt dyre. Jeg har mer vanlige merker. 1.000 kroner for en skjorte er for mange nordmenn ikke uoppnåelig. Så liker jeg å kombinere. For eksempel kan jeg ha en fin blazer sammen med en billig T-skjorte og en billig shorts.

Lars Magnus har selv erfart at bildene han legger ut har påvirkningskraft. Det hender kunder kommer innom Tommy Hilfiger, viser fram telefonen sin med et av bildene hans fra Instagram og sier «har dere denne?».

- Det er morsomt! Men jeg sier ikke da at det er jeg som er Boysinspiration. Det synes jeg blir pinlig.- Det hadde vært fristende å si noe?- Jeg synes det er flaut. Det å være moteblogger i det hele tatt er flaut. Det tok meg veldig lang tid å opprette en blogg. Blogg er kult, men det føles litt fjåsete. Litt «Hei, bloggen», sier han, og vrir stemmen over i «Tina og Bettina» fra «Torsdag kveld fra Nydalen»-stil.- Kontra det å jobbe med ernæring, er ikke blogg så givende. Det hadde vært greit å leve av bloggen, men det er greit å fokusere på litt annet enn klær og utseende også. Når jeg blir 50 er jeg sikkert glad for at jeg er utdannet ernæringsfysiolog og ikke moteblogger ...

Enn så lenge må han leve med tittelen. Og han må leve med at han i fjor ble kåret til Årets mest velkledde mann av magasinet Mann.

- Funny ... Og helt ko-ko! Det var en kompis som hadde tipset om meg. De hadde vært på Instagram og sett en del bilder. Jeg fikk en telefon, hvor de lurte på om det var jeg som var på disse bildene. Så gratulerte de meg med å være Norges stiligste mann. Jeg fikk masse ting, en klokke, gavekort, billetter ... Minuset var at jeg måtte på en fotoshoot. Det er jeg ikke så veldig glad i. Så ble det midtside i magasinet. Det var på en måte morsomt å få kred for det jeg driver med, men det var litt kleint også.

Fokuset på herremote er blitt betraktelig større de siste årene. Se bare på CC Stadion. Der er utvalget av motebutikker for menn solid. Lars Magnus har besøkt kjøpesenteret selv. Han fant en del han godt kunne tatt med seg. Motebloggere som han selv og sosiale medier er viktige årsak til at herremote er blitt mer i vinden, tror 24-åringen.

- Man blir eksponert for mye mer gjennom Facebook, Instagram og blogg, og det er lettere å bli inspirert. Man ser ting og tenker «det var litt kult». Hvis du ser på de 16 år gamle guttene på Hamar, går de mye penere kledd nå enn for noen få år siden.- Tenker du over hva menn du møter på gata har på seg?- Ja. Jeg gjør det. Men jeg er litt selvopptatt, så jeg bryr meg mest om hva jeg har på meg selv.

Tre rom på rad. Tv-stue, spisestue med lysekrone og soverom. Bygården er fra 1897. Døråpningene er romslige, vinduene ut mot St. Hanshaugen store. Det er svalt her om sommeren, kaldt om vinteren. Lars Magnus viser veg inn i garderoben. Ni meter klesskap, med skjorter og gensere på rad og rekke. Han har egen slipsskuff og egen klokkeskuff. Mange av klokkene har han fått tilsendt fra produsenter som ønsker seg reklame. Han får noe nytt i posten ukentlig.

Instagram og blogg er slett ikke 24-åringens eneste kreative inntektskilder. Også den smått pompøse leiligheten gir litt penger i husholdningskassa. Lars Magnus' samboer er art director i Aller media, og har promotert boet godt.

- Leiligheten her er blitt brukt til en del fotoshoots. KK har hatt undertøysmodeller løpende rundt her. Før jul hadde vi Tone Damli og familien her.Kanskje husker du det? Se og hør skulle lage hjemme hos-reportasje, men så hadde Tv2 kjøpt rettighetene til Tones jul, og til å filme i hennes virkelige leilighet, på Frogner. Derfor ble Lars Magnus og samboerens leilighet stylet som om den skulle være Tone sin. Det lot ikke VG og Dagbladet gå upåaktet hen.

- Leiligheten var snudd på hodet, med nye møbler, stylister og familien. Det hang pepperkaker på veggene her! Det var litt synd at de fikk så mye pes i media etterpå. Det var litt pinlig, både for oss og for dem. Men leiligheten deres ligner veldig, så det kunne vært den.

Lars Magnus trives godt i hovedstaden. Et kjekt sted å bo, både med tanke på studier, mote og jobbmuligheter. Men som selvutnevnt Hamar-patriot ser han ikke bort fra at han kommer til å ønske seg tilbake til Innlandet om noen år.

- Jeg er ekstremt glad i Hamar. På jobb, på Tommy, hører jeg at hun eller han er fra Hamar med en gang en kunde kommer inn og sier noe. Jeg prater litt med dem, så må jeg spørre om de er fra Innlandet. Noen blir nesten litt fornærmet, for de tror jeg er Oslo-gutt. Når jeg forteller at jeg også er fra Hamar blir det utrolig jovial stemning. Så gir jeg sånn Hamar-rabatt. Jeg synes det er så koselig!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke