25. aug
- Lite engasjerende: Eilif Guldvog Hardtvedt mener årets AnJazz ikke er en god ambassadør for Jazz-Norge. Her er bilde fra John Scofield-konserten.
 
Synes AnJazz er kjip og intetsigende
Musiker og festivalarrangør Eilif Guldvog Hartvedt er ikke nådig i kritikken av årets AnJazz-festival.

Publisert: 12.mai.2015 08:16
Oppdatert: 12.mai.2015 08:20

Årets AnJazz endte med en publikumsoppslutning på om lag 3.500 besøkende, men ikke alle er fornøyd med årets artistvalg. I dagens HA har musiker og stangesokning Eilif Guldvog Hartvedt skrevet et leserinnlegg med tittelen «AnJazz2015- En kjip gammalmanns-hybrid».

LES debattinnlegget i saken i høyre marg.

SI DIN MENING: Hva mener du om AnJazz og Eilif Guldvog Hartvedts kritikk?

- Årets festival evnet ikke å samle hele Hamar til fest, og imponerte nok heller ikke mange jazzister. Istedenfor ble det nok en intetsigende, bakstreversk helg i en ellers relativt progressiv og framtidsrettet by. Det ble en kjedelig hybrid av publikumsvennlighet og kunst, hevder Hartvedt.

Kun for kultureliten

Hartvedt har bakgrunn som festivalarrangør av ungdomsfestivalen «Vårrock» i 2011 og 2013. Han har tidligere kritisert Hamars ensidige kulturliv «som i alle ledd sliter med å engasjere 15–30 åringer». AnJazz er ikke noe unntak, ifølge Hartvedt.

– AnJazz 2015 var et prakteksempel på Hamars kulturproblem; lite spennende kultur av høy kvalitet som engasjerer kun en liten del av byens befolkning, mener Hartvedt.

– Jeg mener det er trist at en by med så mange studenter i så liten grad har et tilbud som er attraktivt for ungdom.

– ingen god ambassadør

Hartvedt mener årets festival ikke var noen god ambassadør for norsk jazz. På plakaten var artister som Reidun Sæther, John Scofield, Come Shine, Solveig Slettahjell og Tord Gustavsen.

– Jeg synes det er bra artister for så vidt, og det var flere veldig bra konserter, men for en jazzfestival er det litt synd å ikke presentere noen nye, spennende navn. Det er en uskreven regel for en jazzfestival å presentere og gi jobber til blomstrende jazzartister, sier Hartvedt.

– Mener du dette fordi du selv er en ung jazzmusiker?

– Det er sikkert ikke helt uten sammenheng, men jeg sier ikke at jeg skulle ha de «spotene». Jeg mener at jazzfestivaler i Norge bør representere jazzmiljøet i Norge. Jeg så meget få publikummere fra Toneheim eller musikkstudiet på Høgskolen, og jeg har snakket med flere musikere fra Hamar som ikke gadd å ta turen til AnJazz i år, fordi de synes festival har fått en lite spennende profil.

- Helt uenig

Tomter sier hun ikke kjenner seg igjen i kritikken fra Hardtvedt.

– For det første var onsdagen viet barnehagebarn i et svært spennende «rytmer fra verdensrommet». På torsdag spilte Caterina Palazzi Quartet svært utfordrende jazz. Marcin Wasilewski Trio fra Polen er alle under 30 år. Baker Hansen er alle under 30 år, og det samme er den tyske trioen Pablo Held Trio. I Eberson Funk Ensemble spiller Kim Erik Pedersen, som er en ung norsk jazzmusiker fra Hamar. Det samme er Jenny Moe, som spilte på lørdag. Ser vi på AnJazz fra tidligere år, så har vi også da tatt særlig hensyn til at vi skal ha unge jazzmusikere på festivalen vår, sier Tomter.

– Men vi er ydmyke og glade for innspill. Det er dumt hvis han ikke fikk det han ønsket seg, sier Tomter.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke