buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Et flertall utenfor gangavstand
Hvor bor de som bruker toget daglig eller flere ganger i uka?

Publisert: 08.des.2016 17:20
Oppdatert: 08.des.2016 17:19

Min påstand: Flertallet av dagens togpendlere bor utenfor gangavstand til dagens stasjon. Hamar sentrum er trangt og stasjonen er plassert i et hjørne av byen hvor man må gjennom hele sentrum for å komme dit, nærmest uansett hvilken retning man kommer fra.

Snart starter prosessen med kommunedelplanen for strekningen Sørli-Brumunddal, og da vil særlig to forhold være viktig å utrede. Den ene er arealbehov for en stasjonsløsning med tre ganger dagens trafikk, (nesten seks millioner passasjerer/år), med tilstrekkelig parkering, (ny forutsetning fra dagens regjering).

Det andre er at det må utarbeides en analyse av hvor de togreisende fra Hamar kommer fra og hvordan de kommer seg til stasjonen. Dette er to analyser som vil vise at dagens stasjon ikke gir tilstrekkelig plass, og det er heller tvilsomt om det er ønskelig å ha så mye trafikk inn til sentrum. Sammen med disse analysene, må Hamar kommune lage en ny samferdselsplan for å vise trafikkavviklingen i en by som om 30-50 år har en doblet befolkning. Dette er helt avgjørende å se i sammenheng med trase- og stasjonsvalg.

Fremtidens nye innbyggere og togpendlere i Hamar vil ikke bosette seg innenfor 600-meterssirkelen som JBV har satt som akseptabel gangavstand for gjennomsnittsmennesket. De bor ikke der i dag og vil heller ikke gjøre det i fremtiden uansett hvor mange leiligheter som bygges i dette området.

Folk flest som flytter til Hamar fra Osloområdet vil ikke bo i leilighet, de vil bo i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig. De har gjerne barn som skal bringes og hentes i barnehage/skole på ulike steder, som av tidsmessige og andre praktiske årsaker ikke lar seg gjøre uten å kunne bruke bil til og fra stasjonen.

Så langt jeg har sett, har ikke JBV gjort noen troverdige analyser av hvor Hamar og omegns togpendlere bor og hvordan de kommer seg til og fra stasjonen i sine utredninger, utover å komme med antagelser og argumenter som bærer preg av mer eller mindre kvalifisert synsing når det gjelder Hamar spesielt. Tviler på at JBV kommer til å gjøre det, men jeg håper Hamar kommunes politikere vil investere i en slik analyse. Mjøsen Pendlerforening har nok bra grunnlagsmateriale og kan være behjelpelige i et slikt arbeid.

Hamaregionen er definert av myndighetene som en vekstregion som i relativ nær fremtid skal avlaste pressområder som kommunene Oslo, Lørenskog, Skedsmo og Ullensaker. I fremtidens Hamar vil en stasjon ved Vikingskipet ligge omtrent «midt i by’n», og det er for fremtidens Hamar ny trasé og stasjonsområde må velges. Det er øst.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat