23. aug
Stort publikum: I tillegg til de opp mot 1.800 som fikk med seg julekonserten live, har 800.000 nordmenn og et par millioner amerikanere sett den på tv.FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Toårsavtale med NRK
NRK har gitt tilsagn om å kjøpe to nye sesonger med julekonserten fra Vang kirke. For Mari Silje og Håkon Samuelsen betyr det større sikkerhet.

Publisert: 02.feb.2011 07:09
Oppdatert: -

I går fikk de kunstneriske lederne, søsknene Samuelsen, gladmeldingen fra NRK. NRK vil kjøpe opp de to neste sesongene med Klassisk Julekonsert, før de gjør en ny vurdering om videre oppkjøp.
- Dette er vi stolte av. Det er som med Melodi Grand Prix, de har treårige avtaler.
Det er et tungt innkjøp, med mye penger, forteller søskenparet, uten at de vil gå ut med konkrete tall.
- Hva betyr dette for dere og den klassiske julekonserten?
- Vi trenger ikke være bekymret for om den vil bli sendt på TV eller ikke. Det betyr også noe for samarbeidspartnerne våre, sier Håkon Samuelsen.
- Det gir prosjektet en større sikkerhet, supplerer Mari Silje Samuelsen.
Dinamo produserer TV-sendingene for NRK. Rundt 800.000 nordmenn fikk med seg Klassisk Julekonsert på TV i 2010, mot 200.000 i 2009.
Konserten ble i fjor sendt på TV i USA også. 116.303.734 amerikanere hadde mulighet til å oppleve norsk jul i egen stue. Ettersom programmet ble sendt fra 172 forskjellige stasjoner, er det ifølge produsent Tony Judge svært vanskelig å finne ut av nøyaktig seertall, men det er gjort målinger som viser at rundt 1,8 prosent av det potensielle publikumet fikk med seg konserten.
- 1,8 prosent fulgte hele eller store deler av programmet. Vi har ikke målt dem som var innom for en titt, sier Håkon Samuelsen.
Alt i alt anslår han at konserten hadde mellom tre og fire millioner seere, som enten fulgte med fra start til slutt, eller zappet innom.
- Til sammenligning hadde sesongpremièren av Lost, siste sesong, et seertall på 3,5 millioner, noe produsentene var meget godt fornøyde med, sier Håkon Samuelsen.
De 1,8 prosentene som fulgte hele eller store deler av programmet, tilsvarer i overkant av to millioner. Sett i forhold til de 800.000 nordmennene som fikk med seg sendingene, er ikke dette spesielt mye.
- A Christmas Concert from Norway er nå kjent for flere offentlige TV-selskaper. Mange var på forhånd motvillige til å planlegge et tidligere usett program, som ikke ville være tilgjengelig mer enn et par dager før sending. Vi er sikre på at det vil bli annerledes med 2011-versjonen, og at den vil oppnå et betydelig større nettverk og publikum, skriver produsent Tony Judge i en e-post.
For det blir mer norgesreklame på amerikanske TV-skjermer i 2011. Julen er tross alt tid for tradisjoner, og søsknene Samuelsen har ikke tenkt å gi seg med det første.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke