19. aug
SUPERSPORT LIGHT: Honda CBR 600 F er ny i år og er en sykkel Honda har stor tro på i Norge. En forsiktigere utgave enn RR. Fire sylindre, 102 hk, 139.990 kroner.
 
Touring i vinden
Norske MC-kjøpere er godt voksne folk. De har god råd og pløyer vinden med dyre touringsykler.

Publisert: 19.mar.2011 04:12
Oppdatert: -

Norske MC-kjøpere er godt voksne folk. De har god råd og pløyer vinden med dyre touringsykler.
Hør bare: BMW lanserer denne sesongen et nytt flaggskip i sin tursykkelserie. K 1600 GT/GTL koster fra 329.800 kroner. Med utstyr bikker den fort 370.000, forklarer MC-mannen Rune Johansen fra Hamar. Men det skremmer ikke kjøpelystne kunder. Johansen selger tohjulinger i distriktets største motorsykkelbutikk; MC-Huset Nydal i Furnes.
- Etterspørselen etter den nye modellen er så står at fabrikken ikke klarer å skaffe nok sykler. Vår forretning ble tildelt 10 sykler. De har allerede gått, sier en særdeles fornøyd Rune Johansen. BMW 100 GTL ble kåret til årets MC under den store MC-messen i Norges Varemesse forrige helg.


TOURING-MODELLEN BMW K 1600 GT/GTL viser til fulle hvor teknisk avanserte motorsyklene nå er blitt, der ingen ting spares på komfort og sikkerhet. Rune Johansen blir blank i øynene når han forklarer alle tekniske finesser.
Her er det lykter som svinger, elektronisk justering av dempingen og kjøremodus for rain, road og dynamic. Cruise control, GPS navigasjon og elektrisk styrt vindskjerm hører med til touringfasilitetene - ABS til sikkerhetsutstyret. Sekssylindret motor med 160 hestekrefter gir effekt og moment i overflod.

MC-EKSPERTEN Jarl Hole i MC-avisa bekrefter trenden med touringsykler.
- Norge har rykte på seg bare å ha dyre motorsykler, og det stemmer at andelen dyre sykler er stor i Norge. MC-kjøperne her i landet er godt voksne folk som har økonomi til å kjøpe komfort. Tursykler i prisklassen 250.000-300.000 kroner ganske vanlig. Turmotorsyklene har plass til bagasje og passasjer, og er behagelige sykler å kjøre. De fleste produsentene har skjønt den voksende interessen for tursykler, og det er særlig BMW, Yamaha og Honda som er store i dette segmentet, sier Jarl Hole.

ÅRETS MC-MESSE ved Norges Varemesse på Lillestrøm var spekket med nyheter og viste stor bredde i MC-utvalget. Alle var der, men unntak av Harley-Davidson.
En god erstatter er en annen amerikaner, Polaris-eide Victory som lager noen aldeles fantastiske sykler, vel å merke dersom du har sansen for pomp og prakt. Selv om fabrikken bare er inne i sitt tolvte år med motorsykler, har den klart å skape sin egen identitet. Til å begynne med ble Victory oppfattet som å kopiere Harley. Fortsatt minner syklene mye om HD, vil nok mange mene, med det er klare forskjeller, og selvsagt også likheter. Som remdrift og V-motor. V-twin'en på 1.731 kubikk med 97 hk er for øvrig er egenutviklet. Victory er allerede store i Sverige, og Norge er i ferd med å komme etter. Glideren Cross Country koster som eksempel 329.900 kroner.

RETRO er i tiden. Moto Guzzi har en utrolig artig og sjelevarmende sak med V7 Racer. Her kan vi snakke om italienske følelser. En ekte kaféracer som setter oss rett tilbake til 60-tallet, med Beatles, swing og rock 'n' roll. 48 hk gjør ikke sjarmøren til noe effektmonster; her er det sjel og nostalgi for alle pengene. Det vil si 144.900 kroner.
Andre forlokkende retromodeller er Kawasaki W800 Triumph Bonneville T100 - sykler er til å bli varm om hjertet av. Kawasaki W800 er bygd med klassiske W1 fra 1966 som forbilde, og har luftkjølt twin-motor.

PARKER BILEN og tenk alternativt til og fra jobb! Har du ikke MC-sertifikat kan du likevel kjøre tung motorsykkel med bilførerkortet ditt. Ikke tohjuling, men trehjuling. Trehjulsscooteren Piaggio Mp3 LT er like morsom som den er velkjørende og sikker.
Med tre hjul er den mer stabil å kjøre enn tilsvarende scooter med to hjul. Komforten er bedre, og to hjul foran gir også bedre bremseeffekt. Dette er en type kjøretøy som øker raskt i popularitet. Piaggio'en finnes både med vanlig firetakts bensinmotor på 33 hk og som hybrid. Hybriden har en effekt på 25 hester. Prisen for de to er den samme - 110.000 kroner. Må du stoppe for rødt lys, er det bare å låse hjulstillingen med en knapp. Sykkelen står «oppreist» uten at du behøver å sette beina på bakken. Passasjer kan du også ha med.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke