25. aug
Sprekt: Norges Ungdomskor under ledelse av Vivianne Sydnes synger med overbevisning at «Stundom e´mi kjerring så god».Foto: paula Bjertnes
 
Ungdommens store kveld
Festspillenes avslutning ble en gedigen finale, med ungdom-mene i midt-punktet.

Publisert: 15.aug.2011 07:39
Oppdatert: -

Festspillenes avslutning ble en gedigen finale, med ungdom-mene i midt-punktet.

Kvelden var ikke forbeholdt kun Ungdomssymfonikerne, de var for anledningen supplert med Norges Ungdomskor. Grunnen var kveldens hovedverk; Gustav Mahlers Symfoni nr. 2, Oppstandelsen. Dette store verket krever enormt av orkesteret, og det viste seg at ungdommene var godt forberedt. Det ble en riktig mektig og fantastisk slutt på ti dager med musikk av øverste klasse.
Dirigenten Eivind Gullberg Jensen gjorde en formidabel jobb gjennom de åtti minuttene som verket varer. Han holdt energien oppe fra første sekund, og hans tilstedeværelse gjennom hele verket var fenomenal. Med innlevelse, smil og svette gjorde han det slik at det ble meget spennende å følge med alle kontrastene som skulle vises utover kvelden.
Den heftige og meget vekslende første sats fikk alle til å sperre opp øynene og ørene, og etter overgangen til andre satsen overrasket Gullberg Jensen med sine runde kanter. Ungdomssymfonikerne lot ikke den dyktige dirigenten jobbe forgjeves, og svarte profesjonelt med mye musikalitet.
Verket gir plass til blant annet uredde paukenisten, fingernemme fioliner, markante celloer, stødige basser og utadvendte blåsere. Det var utrolig godt å se disse unge musikerne gi så mye av seg selv.
Koret måtte prestere i et meget lavt toneleie, og det klarte disse unge sangere med glans. Det ble en meget rund og behagelig klang fra koret.
Også her utmerket samspillet mellom dirigenten og musikerne seg. Gullberg Jensen rettet seg godt mot koret, samtidig som han hadde full kontroll på orkesteret. De to dyktige solistene, Marianne Beate Kielland og Ina Kringlebotn, smeltet uten anstrengelse flott inn i lydbildet. Litt bak orkesteret, gjorde de sin del av jobben på en innlevd måte som kom godt fram.
Den siste utfordringen var den såkalte off-stage gruppen, bestående av horn, trompeter og perkusjon. Disse kunne følge med dirigenten på en skjerm, og det var nok flere publikummere som undret seg hvor lyden egentlig kom fra.
De var plassert midt i gangen, på motsatt side av scenen, bak og under publikumet, noe som fungerte utmerket i Terningen Arena, og ga en flott effekt.
Koret hadde sin egen avdeling i starten av konserten, hvor de leverte et repertoar med et stort spenn. Henry Purcells Music for a while ble sunget fra sidene, med solisten på scenen, og dermed var de forskjellige stemmene godt å høre. Solisten sang meget rent og klart, og gjorde sangen til et kunststykke.
Improvisasjon ble det med Kristallen den fina, i arrangement av dirigenten Vivannne Sydnes, og særlig denne hadde et ungdommelig preg, takket de fantasifulle krumspring i improvisasjonen.
Det er imponerende å høre et så ungt kor synge et slikt krevende stykke som And death shall have no dominion, som innebærer god timing og sikre innsatser. De høye tonene på slutten var imponerende. Likevel slo koret best an med Henrik Ødegaard sin Stundom e´mi kjerring så god. Her sto koret smilende og sang med kraft og overbevisning, noe som ga full uttelling for sangen.
Med sin flotte sceneshow, som innebar blant annet forskjellige oppstillinger og organiske overganger mellom sangene med sammensveisende toner, fikk koret stående applaus.
Det ble uten tvil en avslutningskveld som ga en storartet opplevelse, og dermed ble årets Festspillene verdig avrundet.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke