23. aug
DØDSMESSE: Collegium Vocale har jobbet siden i vår, og ser fram til en spesiell musikalsk opplevelse. Schnittkes «Requiem» ligner ikke på noe man har hørt før, men skal være meget vakkert.
 
Vakkert og voldsomt
Dirigent Ketil J. Bjørnstad Belsaas ble fullstendig bergtatt da han hørte Schnittkes Requiem for første gang, i Danmark.

Publisert: 28.okt.2016 20:47
Oppdatert: 28.okt.2016 21:18

– Det var faktisk en av grunnene hans til å søke dirigentstilling hos oss for fem år siden, han trengte et kor slikt som Collegium Vocale, forteller korets leder Bjørnar Pedersen.

Pedersen tror det blir første gang Alfred Schnittkes «Requiem» blir framført i innlandet.

– Et requiem er en dødsmesse, og Schnittkes er både vemodig vakker og voldsomt. Det er et stort spenn i det musikalske uttrykket, forklarer Pedersen.

For dirigenten Belsaas blir drømmen om å framføre dette verket virkelighet på søndag, i Ringsaker kirke.

Overraskende musikk

– Vi inviterer til eksistensielt drama i kryssilden mellom Bresjnev-sensur og spansk inkvisisjon. Stykket er fra 1975 og har partier som høres ut som 70-talls rock, sier Pedersen, og fortsetter:

– Det er nesten som å høre Black Sabbath, og det er fordi Schnittkes sønn klimpret litt av hvert på gitar på den tida.

– Publikum kan vente seg tre kvarter med magisk musikk, selv om det er et krevende stykke å innstudere, på grunn av Schnittkes ofte overrumplende blanding av dur og moll. Det gir flere av satsene en helt særegen «sursøt» klang, ifølge Pedersen.– I sin tid ble verket smuglet inn i scenemusikken til teaterstykket Don Carlos for å unnslippe sovjetledelsens finstilte radar.

spesiell orkestrering

Orkestreringen er bemerkelsesverdig; piano, orgel, celesta, blåsere, el-gitar og el-bass – og ikke minst en masse slagverk: marimba, vibrafon, pauker, klokker og mer.

Det er profesjonelle musikere fra bl.a. Filharmonien og Luftforsvarets musikkorps, håndplukket av korets dirigent i samarbeid med Roger Andreassen. Sistnevnte skal være med på orgel, og ellers er Frode Berntzen en av de andre lokale musikerne.

Når de først har med seg et slikt ensemble, utnytter koret anledningen og har med vibrafon til Schnittkes «Stimmen der Natur» for ti damestemmer, og orgel og slagverk til Arvo Pärts «De profundis» for mannsstemmer.

Yngvild Sørbye, spesialist på russisk musikk i det 20. århundre, holder en liten innledning om verket før konserten.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke