25. aug
TREKKE FLERE: Turistsjef Tor Rullestad og Hamar-Regionen Reiseliv setter inn støtet for å trekke flere til byen.
 
Vil ha mer besøk
Turistsjef Tor Rullestad skal trekke flere til Hamar i sommer. Nå lanseres JuniHamar med fersk hjemmeside og kinoreklame.

Publisert: 27.apr.2011 07:18
Oppdatert: -

Turistsjef Tor Rullestad skal trekke flere til Hamar i sommer. Nå lanseres JuniHamar med fersk hjemmeside og kinoreklame.
Juni er blomstringstid i Hamar. Festivalene følger hverandre så tett at de samarbeider om markedsføring. Stoppested verden, Kokebokens dag, Ølfestivalen, Middelalderfestivalen, Kirsten Flagstad Festival og Hamar Music Festival er samlet under vignetten JuniHamar.
- De seks festivalene er samlet med tanke på markedsføring utad, sier turistsjef og prosjektleder Tor Rullestad.
I tillegg til de høyst ulike festivalenes eget PR-arbeid, har Hamar-Regionen Reiseliv ansvar for koordinering og markedsføring av JuniHamar.
Nå er målet enda flere tilreisende, i tillegg til flere lokale publikummere. I påsken ble JuniHamars rykende ferske hjemmeside lansert, et oversiktlig nettsted med lenker til alt turister måtte trenge å vite om overnattingsmuligheter, reiseruter og program.
En kinoreklame vil bli presentert for publikum, for å gjøre folk utenfra kjent med festivaltilbudet.
- Vi kjører på med kinoreklame i Oslo, Akershus og mjøsområdet. Der vil vi treffe målgruppen, både barnefamilier og voksne kulturinteresserte, sier Rullestad.
Festivalene satser på å trekke folk som bor opptil halvannen time unna Hamar. I tillegg til reklame på nett og kino, vil flere steder få besøk av levende annonsører.
- Vi skal bruke festivalelementer i markedsføringen, for eksempel med middelalderfolk på CC på Gjøvik, forteller Rullestad.
JuniHamar har fått 200.000 fra Hamar kommune til markedsføring, og 50.000 fra Sparebanken Hedmark. I tillegg har de en søknad liggende på vent hos fylkeskommunen. Målet er ikke bare å få folk på festival, men å trekke dem til området.
- Vi har en unik bredde i festivaltilbudet, og disse arrangementene er bra for reiselivet.
Regionen har omtrent 400.000 overnattinger hvert år.
- Noe av dette er forretningsreiser, men en stor del er ferie og fritid, sier Rullestad.
JuniHamar og festivalprogrammet vitner om en by med bredde.
- Vi har blant annet landets største internasjonale barnefestival, og en av de største middelalderfestivalene. Det virkelig unike er bredden i det Hamar tilbyr.
Slik er programmet for JuniHamar:
• Kokebokens dag 19. mai.
• Stoppested Verden
28.-29. mai.
• Hamar Ølfestival 2.-4. juni.
• Middelalderfestivalen
11.-12. juni.
• Kirsten Flagstad Festival
16.-19. juni.
• Hamar Music Festival
23.-26. juni.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke