22. aug
 
Visker ut grensen mellom dataspill og virkelighet
Making View samler de digitale kreftene rundt Mjøsa når de nå skal lage en supermoderne «virtual reality»-opplevelse til Hunderfossen.

Publisert: 05.mai.2016 08:41
Oppdatert: 05.mai.2016 08:48

Spillverden er i ekstrem utvikling, og hos videoteknologiselskapet Making View på Hamar er de i full gang med å utvikle innhold til det nyeste på markedet. Attraksjonsutviklere og læringsinstitusjoner fra hele landet har valfartet til deres teknologilaboratorium for å oppleve hva firmaet kan by på av «virtual reality»-opplevelser. (VR).

- Energirådet Innlandet kom hit for å få en demo. Da de kom ut igjen var det helt «Wow! Er det virkelig mulig at VR har kommet så langt?» , sier daglig leder Are Vindfallet.

Making View og Energiråd Innlandet har nå begynt prosjektet med å lage en egen VR-opplevelse til familieparken på Hunderfossen. Prosjektet starter til høsten, og har som mål å være klart til bruk fra 1. juni 2017.

– Unikt spillsamarbeid

– Bak prosjektet ligger målsettingen om å presentere en spennende, fartsfylt og unik forestilling om «grønn teknologi» der vi ønsker å sette søkelyset på de positive mulighetene hver enkelt av oss har når det gjelde å skape en klima- og miljøvennlig hverdag, sier Bjørn Kleiven, daglig leder i Energisentret på Hunderfossen.
Making View er hovedprodusenten, men har allerede knyttet til flere lokale firmaer for utvikle VR-opplevelsen.

– Det er en betydelig investering som de gjør der. Og den skal leve i mange år også, men mulighet til å oppdateres og oppgraderes med tiden. Det er ganske stilig at det sitter bedrifter her i Innlandet som er kapable til å levere dette. Skal du ha noen lignende må du dra til USA, sier Vindfallet.

Framtidens læreverktøy

Vindfallet har stor tro på at den VR-teknologien kan øke læringseffekten.
– Vi jobber også med et prosjekt med å få VR inn i skolen, for å visualisere fag. Om det er brøk, historie eller geografi – her er det uante muligheter. Når du kommer ut herfra har du faktisk et minne om å ha vært der, i motsetning til å kun se det på en skjerm. Det er tesen – at minnet du får er noe man kommer til å dra med seg en stund, sier Vindfallet, og legger til at firmaets motto er «It’s like being there».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke