24. jul
VALGKAMP: Venstre-leder Trine Skei Grande (midten) var tirsdag i Hamar for å bedrive valgkamp. De lokale partifellene Stig Vaagan (t.v.) og Erik Ringnes (t.h.) skulle sammen med partilederen gå fra dør til dør.FOTO: THOMAS STRANDBY
 
– Må tenke på mulighetene
Venstre-leder Trine Skei Grande var på sitt første jernbanemøte i Hamar i 2010. Nå har hun en oppfordring til kommunalministeren.

Publisert: 09.aug.2017 20:55
Oppdatert: 10.aug.2017 09:52

Tirsdag var Grande en snartur i Hamar for å drive valgkamp sammen med lokallagene i Hamar og Stange. Og som politiker innenfor Hamars grenser, kommer man ikke utenom spørsmål om jernbane. Der er Grandes oppfatning klar:

– Min oppfordring til Jan Tore Sanner er å høre på de lokale politikerne, sier Venstre-lederen til HA, symbolsk plassert på parkeringsplassen utenfor Vikingskipet.

– TENKE PÅ MULIGHETENE

For Venstre har fra sentralt hold i lengre tid sagt at de støtter lokallagets ønske om en østlig trase gjennom Hamar. I en SMS til lokalpolitiker Stig Vaagan i desember 2016, gjengitt i HA, skriver Venstres samferdselspolitiske talsmann Abid Raja at stortingsgruppen støtter en østlig trase.

Grande forklarer at partiet har tatt stilling sentralt fordi de mener trasévalget gjennom Hamar er en viktig regional sak. Hun mener en effektiv sammenkobling mellom Dovre- og Rørosbanen best kan gjennomføres med en stasjon ved Vikingskipet.

– Vi må ha effektive knutepunkt. Her ligger en stasjon midt i smørøyet med tanke på befolkningen rundt her, sier Grande, og legger til:

– Vi må heller ikke bare tenke på hvordan Hamar er som by i dag. Vi må tenke på de mulighetene Hamar har til å utvikle seg mot Mjøsa, og vi må tenke Hamar og Stange som en utviklingsregion, sier Venstre-lederen.

- IKKE DET SAMME POTENSIAL

– Hva er eventuelt negativt med den vestlige traseen?

– For det første stenger den byen fra vannet. For det andre mener jeg den vil dele byen. For det tredje så tror vi ikke man har de samme utviklingsmulighetene rundt det å koble sammen banene, og man får ikke det samme potensial i å se jernbanestasjonen som et knutepunkt for regional utvikling, svarer Grande, som er redd for å tenke for smått og for kort i planleggingen av framtidens Jernbane-Norge.

– Vi må bygge for de neste 50–100 årene. Vi må tenke hvordan denne regionen skal utvikle seg, sier hun, og nevner sitt første trasémøte på Hamar i 2010.

– Har det tatt lang tid?

– Nei da, det blir klokere avgjørelser når man bruker litt tid. Men nå mener jeg at kommunestyret i Hamar har tatt en klok avgjørelse, og den mener jeg Jan Tore Sanner bør følge, sier Grande.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke