buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Øst-vedtak: 21. desember i fjor vedtok kommunestyret å gå for det østre traséalternativet, et vedtak som nå er satt til side. Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud og Hamar kommune har en stor jobb foran seg med å utforme en ny kommunedelplan for dobbeltsporet jernbane gjennom Hamar. FOTO: Eli J. Haugen
 
Rådmannen tror på avgjørelse om jernbanen først i 2019
Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud i Hamar kommune sier de har en omfattende planprosess foran seg etter at kommunaldepartementet har bestilt nye utredninger. Han tror prosessen minst vil ta 1,5 år.

Publisert: 01.sep.2017 15:22
Oppdatert: 05.sep.2017 08:20

Etter at statsminister Erna Solberg og to statsråder 11. august besøkte Hamar og erklærte at de er positiv til det østre traséalternativet, har kommunen ventet på brev fra kommunalminister Jan Tore Sanner med nærmere beskjed om hva kommunen og Bane Nor skal utrede.

Brevet fra Sanner kom til Fylkesmannen i Hedmark fredag. Sanner godkjenner ikke Hamars øst-vedtak, men krever nye utredninger av både øst og vest.

Mye skal utredes

Det som skal utredes videre, er by- og knutepunktutvikling ved begge alternativer, konsekvenser for driftsfunksjoner og jernbaneverksted ved å frigi arealer til byutvikling, konsekvenser for jernbanemuseet, konsekvenser for Vikingskipet inkludert parkering, konsekvenser for matjord og Åkersvika naturreservat, samt mulighetene for å redusere kostnadene.

Nytt planprogram

Rådmann Bjørg Gudbjørgsrud sier at kommunen får en stor rolle i utredningsarbeidet.

– Vi må i gang med en omfattende prosess med å lage en ny kommunedelplan. Vi skal følge de vanlige reglene i plan- og bygningsloven. Vi må for eksempel ha et planprogram (en plan for hva som skal utredes). Det er viktig for å få en enighet om hvordan arbeidet skal organiseres og gjennomføres, sier Gudbjørgsrud.

Møte med Bane Nor

Planprogrammet må behandles politisk i Hamar kommune. Noe av det første som vil skje, er at kommunen vil be om et møte med Bane Nor.

– Kommunen besitter ikke jernbanefaglig kompetanse, og vil være avhengig av Bane Nor. Vi må utforme en ny kommunedelplan på øst og vest, og se hva som trengs av tilleggsutredninger, sier Gudbjørgsrud.

– I sist formannskap antydet du at en slik prosess kunne ta ett til ett og et halvt år. Står du fast ved det?

– En slik prosess tar normalt minst 1,5 år. Vi må diskutere med øvrige involverte aktører hvor raskt det kan gå, svarer Gudbjørgsrud.

På Skibladnerbrygga 11. august ble det antydet at utredningene ville ta 2–3 måneder å gjennomføre.

Kommunaldepartementet presiserer i brevet til fylkesmannen at de berørte myndigheter vil ha adgang til å fremme innsigelse.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat