Massene blir brukt til bygging av 43 kilometer ny firefelts E6.
I løpet av anleggsperioden skal det sprenges ut 750.000 kubikk masse - inkludert 250.000 kubikk fra tunnelen ved Moelv.
Dette skriver Nye Veier i en pressemelding torsdag formiddag.
20 PROSENT FØR PÅSKE
- Innen påske har vi sprengt ut cirka 20 prosent av det totale volumet. Sprengningsarbeidene går som planlagt og vi opplever kun begrensede utfordringer med fremkommeligheten på eksisterende E6, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier.
Sprengningsarbeidene kommer til å pågå frem til høsten 2020. Mesteparten blir sprengt ut i 2018.
FERDIG TIL HØSTEN
I området fra Kolomoen til Uthus blir det sprengningsarbeider frem til høsten 2018. Lenger nord finner vi de største volumene ved Økelsrud og på Bergshøgda.
- Også her blir hovedtyngden av sprengningsarbeidene gjennomført innen høsten 2018. I tillegg skal det bygges tunnel i Moelv. Det er pr. i dag ikke avklart når vi starter med tunnelarbeidene, sier Moshagen.
Nøyaktig informasjon om når og hvor det skal sprenges er tilgjengelig på nettstedet nabovarsling.no.
BRUKES DIREKTE
- Både Hæhre og Veidekke bruker massene direkte i anlegget. Redusert masseflytting og mindre mellomlagring er fordeler Nye Veier oppnår ved å bygge lange sammenhengende strekninger, sier Moshagen.
På strekningen fra Kolomoen til Arnkvern dekker massene fra anlegget og massene fra deponiet på Kolostuen massebehovet for ny E6. På strekningen fra Arnkvern og videre nordover mot Moelv må det tilføres ekstra masser.
– Artikkelen fortsetter under bildet –
FORNØYD: Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.
FOTO: PRIVAT