10. des
NEI: Vegdirektoratet har avslått Nye Veiers søknad om å få bygge billigere E6. Det kan få konsekvenser for utbyggingen. FOTO: Christian E. Bergheim
 
Avslår søknad om tynnere frostsikring på nye E6
Vegdirektoratet avslår Nye Veiers søknad om redusert frostsikring på motorvegstrekningene som skal bygges i Hedmark og Oppland.

Publisert: 26.apr.2017 07.39
Oppdatert: 26.apr.2017 08.19

HA har tidligere omtalt hvordan Nye Veier ønsker å spare penger ved å redusere frostsikringen på nye E6 nordover fra Kolomoen i Stange.

Vegdirektoratet er av en annen oppfatning, og mener redusert frostsikring øker faren for telehiv.

Vegdirektoratet fastholder derfor at frostsikringen skal være 2,4 meter dyp på de strekningene hvor det skal bygges ny veg.

Frykter økt risiko

Ifølge direktoratet er konsekvensene av telehiv økte trafikant- og vedlikeholdskostnader, og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet.

– Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veger, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Nye Veier har søkt om å benytte en vegoppbygging som er inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av, skal gjeldende regler benyttes. Det framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier.

Ja til gjenbruk av dagens E6

Vegdirektoratet derimot er positive til at store deler av dagens E6 mellom Kolomoen i Stange til Ensby nord for Lillehammer gjenbrukes – under forutsetning av at vegen har tålt frostpåkjenningene over tid. Disse strekningene er bygget ut mellom 1970 og 1994.

I en e-post til HA skriver Nye Veiers prosjektdirektør Øyvind Moshagen blant annet følgende:

– Det er bra at vi har fått avklart hvordan regelverket skal tolkes angående frostsikring.

Moshagen mener Nye Veier nå har fått gode og tydelige avklaringer på hvordan de skal bygge nye E6. Dette gjelder både for etappene hvor vegen skal utvides med to felt langs eksisterende veg, og der det skal bygges fire helt nye felt fra grunnen.

– Strekningene som skal gjenbrukes er bygget med vesentlig tynnere overbygning enn dagens regelverk tilsier, og har vist seg å tåle frostpåkjenningene godt over tid, skriver Moshagen.

E6 blir dyrere

Moshagen er samtidig skuffet over at man ikke får benytte seg av tynnere frostsikring etter svensk modell.

– Nye Veier er fremdeles av den oppfatning at motorvegene i Sverige holder en fullgod standard. Vi oppfordrer Vegdirektoratet til å starte utviklingen av en norsk versjon av det svenske dimensjoneringsverktøyet.

Moshagen anslår at man på strekningen Kolomoen–Øyer kunne ha spart inntil 500 millioner kroner ved å benytte den svenske metoden.

– Disse midlene skulle vi gjerne ha benyttet til å bygge mer firefelts motorveg med stor effekt på trafikksikkerhet og fremkommelighet, avslutter han.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke