21. aug
vil jobbe: Stig Vaagan, leder i Hamar Venstre, vil stå på for at mest mulig av de 280 ekstra millionene til jernbaneplanlegging i statsbudsjettet vil gå til InterCity-prosjektet, som Dovrebanen er en del av.FOTO: ELI J. HAUGEN
 
Blir kamp om pengene
Det hersker forvirring om fordelingen av ekstra jernbanepenger, og politikerne på Hedmarken krysser fingrene for å få mest mulig av kaka.

Publisert: 06.des.2016 06:14
Oppdatert: 06.des.2016 06:18

Regjeringen halte lørdag i land et statsbudsjett i siste liten, og med i pakka var en ekstrabevilgning til planlegging av jernbane på 280 millioner kroner.

Pengene er ennå ikke øremerket til noen konkrete prosjekter, så nå starter jakten på midlene.

– Det blir en kamp om pengene. Vi må stå på hardt for å få mest mulig til InterCity-utbyggingen, sier lokalpolitiker i Hamar Venstre, Stig Vaagan.

ønsket 400 millioner

Opprinnelig var det ikke gjort plass til ekstra penger til jernbaneplanlegging i statsbudsjettet, men Venstre fikk 280 av de 400 millionene de ønsket seg.

Planmidler til og med Hamar er fordelt, så det er strekningen Hamar – Lillehammer som lokalt trenger penger til planleggingsarbeid. Vaagan håper man får nok penger til å føre prosjektet videre.

– Av de 280 millionene, må InterCity-triangelet prioriteres, sier Vaagan, som er optimistisk på prosjektets vegne.

– Det er god politisk vilje for InterCity.

Nytt dobbeltspor på Innlandet skal etter planen stå ferdig til Hamar i 2024, Moelv i 2026 og Lillehammer i 2030.

– større muligheter

Også Stange-ordfører Nils A. Røhne (Ap) er opptatt av at utbyggingen fortsetter til Lillehammer.

– Det er en viktig sak for hele regionen, at vi får en kontinuerlig utbygging videre, sier Røhne.

– De ekstra planmidlene er spennende, så får vi forsøke så mye som mulig å få tak i de midlene, sier ordføreren.

Det mener også fylkesråd for samferdsel og miljø i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen (Ap).

– Det er nødvendig med penger til videre planlegging, det er helt nødvendig for at det ikke skal stoppe opp. En utbygging er fryktelig viktig for å bygge et land og knytte det sammen, sier Adolfsen, som også er leder i Jernbaneforum Dovrebanen Sør.

Hun synes det enda er litt uoversiktlig, siden det enda ikke er spesifisert hva pengene skal gå til.

– Jeg kjenner at jeg enda er en smule usikker, siden midlene ikke er øremerket. Hvordan skal de brukes? Vi må ha nok midler til å være trygge på videre planlegging av nordaksen av InterCity-triangelet, sier Adolfsen.

Hamar-ordfører Einar Busterud (BBL) mener i utgangspunktet at en økt pengesekk gir økte muligheter.

– En økt pott gir større muligheter for fortgang på planleggingen, sier Busterud.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke