buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Bussen øker mer enn biltrafikken
Trafikkveksten på de travleste innfartsårene til Hamar er null siden 2008. Samtidig viser ferske tall fra Hedmark Trafikk at stadig flere tar bussen.

Publisert: 17.jan.2017 22:11
Oppdatert: 18.jan.2017 08:35

– Det er ikke overraskende at trafikken har vært relativt stabil. Det er ikke noe mål i seg selv at trafikken skal øke, sier Per Magnar Klomstad i Statens vegvesen.

Trafikktall HA har fått tilgang på viser at det i snitt kjører til sammen 39.938 kjøretøy per døgn på Stangevegen, Vangsvegen og Furnesvegen. Det er en økning på 678 biler i døgnet fra 2008 da tilsvarende tall var 39.260. Tellepunktene er ved Disen bru ved Midtstranda på Vangsvegen, ved Solvang på Furnesvegen og ved Stangebrua på Stangevegen.

Nedgang på Vangsvegen

Ser man på de tre innfartsårene hver for seg, har den største økningen vært på Furnesvegen. Her har det vært en økning på i snitt 608 biler i døgnet siden 2008. I 2016 passerte 11.940 biler Solvang hver dag. På Stangevegen har økningen vært på 132 kjøretøy per døgn.

På Vangsvegen ved Disen bru har det derimot vært en nedgang i trafikken siden 2008. I snitt passerte det 62 biler færre per døgn i 2016 sammenlignet med 2008. Den årlige døgntrafikken på Vangsvegen var i 2016 på 15.650 kjøretøy.

Samtidig som trafikkutviklingen har vært relativt stabil på de store innfartsårene til Hamar, har befolkningen i kommunen økt fra 27.967 1. januar 2008 til 30.549 ved foreløpig siste måling i 2016.

Satses på andre områder

Klomstad i Vegvesenet forteller at det er et komplekst spørsmål hva som ligger bak de stabile trafikktallene.

– Det at det ikke er store endringer kan tyde på at det øker på andre områder som kollektivtrafikk og gående og syklende, sier Klomstad.

Han sier at det brukes mye ressurser på kollektivtrafikk og på gang- og sykkelløsninger.

– At trafikken ikke øker i takt med befolkningsutviklingen er et tegn på at det arbeidet lykkes, og at folk velger andre løsninger, sier han.

Når det gjelder kapasiteten på vegene tror han ikke utfordringene er like store i Hamar som i mange andre byer.

– Det er en kapasitetsutfordring i Furnesvegen og Vangsvegen i rushtiden, men sammenlignet med store byer, er den nok ikke så stor, sier han, og legger til at det skal gjøres utbygginger både i Furnesvegen ved Ringgata og i Vangsvegen ved Åkersvika i nær framtid.

– Noen vil også mene at kapasitetsutfordringer er bra, mens de som står i kø nok ikke vil mene det, sier Klomstad.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat