10. des
NY NTP: Dobbeltspor skal bygges fram til Åkersvika i Stange innen utgangen av 2024 heter det i den nye Nasjonale transportplanen som ble lagt fram onsdag. Kapasitetsøkningen vil bedre pålitelighet og hyppighet for avganger til Hamar. FOTO: ELI J. HAUGEN
 
Dobbeltspor til Lillehammer i 2034
Den som hadde håpet på noe mer til Innlandet i Nasjonal transportplan enn det som allerede var kommet ut, blir skuffet.

Publisert: 05.apr.2017 13.06
Oppdatert: 05.apr.2017 13.54

Onsdag la regjeringen fram forslaget til ny Nasjonal transportplan for perioden 2018 til 2029. Forslaget ble offentliggjort i en pressekonferanse i Oslo klokken 12.00.

Store trekk av innholdet i den nye nasjonale transportplanen ble kjent allerede 2. mars, da regjeringspartiene og støttepartiene Venstre og KrF presenterte prosjektene de var enige om å prioritere.

Forsinkelse

Da ble det kjent at ambisjonen om å bygge dobbeltspor på jernbanen helt fram til Lillehammer i 2030 er redusert, og at årstallet som nå gjelder er 2034. Og det er også det som bekreftes i dokumentet.

Det settes i planen av 15 milliarder kroner til dobbeltspor nord for Hamar mellom 2024 og 2029, mens dobbeltspor helt fram til Lillehammer koster enda ti milliarder kroner.

Ambisjonen som blir konkretisert i ny NTP er å bygge dobbeltspor til Åkersvika innen utgangen av 2024.

To tog i timen

For Hamars del betyr det at kapasiteten økes, og at det er mulig å kjøre to tog i timen i såkalt grunnrute. Reisetiden til Oslo blir redusert med 15 minutter.

Nasjonal transportplan inneholder ingen konkrete formuleringer om at Brumunddal skal nås med dobbeltspor i 2026, noe lokale politikere har kjempet for.

Varaordfører Knut Fangberget (H) tar til etterretning at det ikke er formulert noe om Brumunddal.

– Det skulle vi gjerne ha ønsket. Vi har jobbet sammen med Tønsberg og Fredrikstad for å få på plass en mer konkret formulering, men det fikk vi ikke gjennomslag for. Jeg er glad for at det er satt av penger til ytre Intercity. Det var det ikke i forrige NTP, sier Fangberget.

Direktorat ut mot øst

Onsdag ble det kjent at Miljødirektoratet går mot det østlige traséalternativet, som Hamar kommunestyre har vedtatt.

– Det er verdt å merke seg at Miljødirektoratet kun omtaler hovedløsningen for Øst og ikke har vurdert varianten med nytt spor på utsiden av dagens fylling over Åkersvika, som i konsekvensutredningen vurderes å ha omtrent samme negative konsekvenser som de andre hovedalternativene, mener Fangberget.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
VARAORDFØRER: Knut Fangberget. FOTO: TROND LILLEBO
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke