buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
DYREBAR NATUR: Det tyngste anleggsarbeidet tar seg en pause i april og mai, mens fuglelivet er på sitt mest sårbare. Dette bildet er tatt fra Midtstranda i retning Hjellum.
FOTO: Christian E. Bergheim
 
E6-byggingen bremser opp for å verne fuglene i Åkersvika
Nye Veier har redusert byggeaktiviteten gjennom Åkersvika. I april og mai har fuglelivet førsteprioritet i naturreservatet.

Publisert: 25.apr.2018 12:58
Oppdatert: 25.apr.2018 13:05

Å bygge ny firefelts motorveg gjennom et vernet våtmarksområde, det er ikke gjort i en fei. Nye Veier lar nå Åkersvika få hvile i noen uker mens fuglene driver med sitt.

I en pressemelding forteller Nye Veiers prosjektdirektør for E6 Innlandet, Øyvind Moshagen, at anleggspausen har vært planlagt siden byggestart:

– I april og mai, når fuglelivet er på sitt aller mest sårbare, setter vi forstyrrende aktivitet på vent. Vi unngår også å jobbe på høy vannstand for å redusere belastningen på vannforekomsten, sier han.

I rute etter vinteren

Nye Veier og totalentreprenøren Betonmast Hæhre er pålagt å følge en rekke krav når de bygger motorvei gjennom Åkersvika.

– Det ser dramatisk ut nå som anleggsmaskinene har flyttet på store mengder masser gjennom vinteren, men vi kan forsikre alle om at vi går svært langt i å ta hensyn til naturverdiene i dette sårbare området. I Åkersvika har vi fått utnyttet vinteren, frosten og den lave vannstanden på en god måte, fortsetter Moshagen.

Bedre drenering

Nåværende E6 ble lagt gjennom Åkersvika på midten av 70-tallet. Siden den gang har veien enkelte steder hindret vannets naturlige bevegelse i våtmarksområdet.

– Eksisterende E6 begrenser vanngjennomstrømningen i Åkersvika. Med nye E6 gjenåpner vi området med flere konstruksjoner for å øke den naturlige gjennomstrømningen. I tillegg kommer det et moderne rensesystem med grøfter og rensedammer som skal ta hånd om potensielt skadelig avrenning fra den nye veien, sier Moshagen.

Nyttige erfaringer

Det pågår nå anleggsarbeid langs heles strekningen på 43 km fra Kolomoen til Moelv.

– Erfaringene Nye Veier nå får gjennom å bygge gjennom et av Norges viktigste og strengest regulerte våtmarker i Åkersvika tar vi med oss når vi senere skal bygge gjennom naturreservatet forbi Lillehammer, slik at dette skjer på beste måte, avslutter Moshagen.

Nye E6 gjennom Åkersvika åpner i 2020.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat