buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
17. okt
FROST­SKA­DER: Frykt for te­le­hiv, sprek­ker og ujevn­he­ter er be­grun­nel­sen for at Veg­di­rek­to­ra­tet kre­ver inn­til 2,4 me­ters frost­sik­ring un­der nye E6 mel­lom Ko­lo­moen og Mo­elv.FOTO: Chris­ti­an E. Berg­heim
 
Forsvarer dypere frostsikring på E6
Vegdirektoratet vil kreve frostsikring selv om det koster mer penger. – De er som en gjeng nyrike russere, tordner Frps Tor André Johnsen.

Publisert: 07.mar.2017 19:44
Oppdatert: 07.mar.2017 19:47

Mandag ble det kjent at Nye Veier har søkt om fritak fra kravet om inntil 2,4 meters frostsikring under nye E6 på Hedmarken. Nye Veier mener det er tilstrekkelig med maksimalt 1,8 meter, slik som allerede er tilfelle på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen.

Bettina Sandvin i Vegdirektoratet utdyper regelverket:

– 2,4 meter er et makskrav for hvor tykk frostsikringen skal være. Det betyr at det ikke er nødvendig med et tykkere lag enn 2,4 selv om beregningene skulle gi et høyere tall. Nye Veier har søkt om fritak fra å bruke det norske regelverket, og vil heller bruke det svenske, sier hun.

Sandvin kan foreløpig ikke si noe om utfallet av saken, da Nye Veiers søknad fortsatt er til behandling. Hun regner med en avklaring innen et par uker.

Sandvin bekrefter samtidig at kravene er skjerpet, blant annet etter frostskader på Rv2 og E18.

– Kravene ble revidert i 2014. Vår oppgave er å bestemme norsk vegstandard og hva slags kvalitet vi skal ha på vegnettet i Norge. Reglene skal blant annet forhindre rask slitasje, hyppig asfaltering og spor i vegbanen, sier hun.

Raser mot nye krav

Frps stortingsrepresentant Tor André Johnsen kjøper ikke Vegdirektoratets argumentasjon:

– Jeg blir så utrolig provosert og skuffet over den unyanserte kritikken Nye Veier får fra våre politiske motstandere. De har ikke skjønt fordelen med Nye Veier. Også enkelte store medier har vært usaklig negative, sier han.

Johnsen er enda mer engasjert enn vanlig når han fyrer løs neste bredside mot det han mener er et håpløst tunggrodd system:

– Byråkratene i Vegdirektoratet er en stor fiende mot gjennomføringen av Nasjonal transportplan. De gjør det dyrt, tungvint og vanskelig å bygge veg i Norge. Nye Veier vil bygge mer veg billigere, og det får de til ved å tenke nytt, standardisere og effektivisere.

Stoler på Nye Veier

Johnsen mener direktoratet stiller urimelig strenge krav.

– Det handler om å finne løsninger som er gode nok. Direktoratet oppfører seg som nyrike russere når de innfører en så streng standard. Du trenger ikke kjøpe en bil med motor på seks liter når du fint kan klare deg med to, sier han.

Johnsen er ikke bekymret for at en lavere standard vil kunne skape utfordringer og ekstra vedlikehold på sikt.

– Nye Veiers foreslåtte løsning er mer enn god nok. Jeg er forberedt på at byråkratene i Vegdirektoratet vil avslå Nye Veiers søknader, men så lenge vi har en samferdselsminister som heter Ketil Solvik-Olsen, så vil fornuften seire. Nye Veier har godt begrunnede avvikskrav som regjeringen støtter, sier han.

Bettina Sandvin ønsker ikke å kommentere Johnsens utspill.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat