buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
GRAFIKK: Jorun U Refsahl
 
Fra dugnad til roser
De politiske partiene i Hedmark bruker over 2,5 millioner kroner på valgkamp i høst. For de minste er sosiale medier en nøkkel.

Publisert: 26.jul.2017 15:56
Oppdatert: 27.jul.2017 07:26

– Sosiale medier er superviktig for oss. Det er det som har gjort at vi har kommet oss dit vi er i dag, forteller elverumsingen Andreas Auke, nestleder i Liberalistenes fylkeslag i Hedmark.

Partiet stiller til høsten valgliste for første gang i Hedmark, og som hos de fleste små partiene, er budsjettet til valgkamp ikke-eksisterende. Det er først og fremst dugnad og midler fra egen lomme som gjelder, men via sosiale medier finnes det muligheter for å spre et budskap for de med slunken partikasse.

– Sosiale medier kan være alfa og omega for små og nyetablerte partier, fastslår fylkesleder Stig Braathen i Miljøpartiet De Grønne.

– UTFORDRER OSS

Ved kommune- og fylkestingsvalget i 2015 gikk partiet fra å ha 30 representanter på kommune- og fylkesnivå, til 285 over hele landet. Nå er målet å bryte sperregrensa ved høstens Stortingsvalg. Braathen forteller at partiet har lagt seg i selen på sosiale medier.

– Vi er jo kanskje i forkant når det gjelder å bruke Facebook og sosiale medier. Jeg vil si at vi har ligget i front der, mener fylkeslederen.

– Får man igjen for innsatsen på sosiale medier?

– Ja, det er jeg rimelig sikker på at vi får. Vi har for eksempel veldig mange, og lange diskusjoner på våre internettsider, svarer Braathen, og får støtte av fylkessekretæren i Hedmark Høyre, Rangdi Krogstad:

– Men vi må lære oss å bruke det. Det er en annen måte å kommunisere på, og det er forskjell på de sosiale mediene. Det utfordrer oss på hvordan vi kommuniserer, sier hun.

AP BRUKER MEST

Arbeiderpartiet er Hedmarks største politiske parti, og er også partiet som bruker mest penger på valgkampen. Valuta for pengene er ifølge fylkessekretær Grethe Mikaelsen fire Ap-politikere på Hedmarksbenken, mot dagens tre.

– Hva konkret går pengene til?

– Det går til materiell, utvikling av materiell, T-skjorter og vanlige valgkampeffekter, og roser, svarer Mikaelsen.

For om lag halvparten av budsjettet til Hedmark Ap, går med til å kjøpe 40. 000 røde roser, som de deler ut til potensielle velgere.

– Så får vi se hva folk vil, og hva de stemmer på, avslutter fylkessekretæren.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat