6. des
Frykter stopp: Knut Fangberget (H) og Tor André Johnsen (Frp) frykter at det vil bli forsinkelser eller utsettelser av bygging av E6 nordover fra Kolomoen om Arbeiderpartiets forslag om kutt på 350 millioner hos Nye Veier skulle gå gjennom. Foto: Christian E. Bergheim
 
Frykter E6-forsinkelser ved Ap-kutt
I sitt alternative budsjettforslag foreslår Arbeiderpartiet å kutte 350 millioner til Nye Veier. Knut Fangberget (H) frykter det vil forsinke vegbyggingen i Innlandet.

Publisert: 13.nov.2016 08.58
Oppdatert: 13.nov.2016 09.03

– Et slikt kutt frykter jeg vil føre til forsinkelser på vegprosjekter som E6, E18 og E39. I verste fall utsettelser, sier varaordfører i Hamar Knut Fangberget. 

Kuttene han sikter til er i Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett. Der foreslår de å kutte 350 millioner kroner i 2017-budsjettet til det nystartede vegbyggingsfirmaet. 175 millioner på tilskudd til Nye Veier og 175 millioner i tilskudd til egenkapital. 

– Hadde det vært kompensert med en økning i midler til Statens vegvesen, kunne jeg forstått det, men det er det ikke. Det dette i realiteten sier er at de ønsker å stoppe framdriften på E6 fra Kolomoen til Moelv, sier Fangberget. 

– Kutter hovedpulsåren

Fangberget mener opprettelsen av Nye Veier har hatt stor betydning på utbyggingstempoet. 

– Ved etablering av vegselskapet er ferdigstillelse av E6 framskyndet med 5–6 år. Det betyr enormt mye for distriktet her, og en omkamp fra Ap om Nye Veier er et slag under beltestedet for Innlandet, sier Fangberget. 

Selv om Aps budsjettforslag er et alternativt budsjett, og Ap ikke er i regjering, mener Fangberget det er all grunn til å ta forslagene om kutt på alvor. 

– E6 vil jeg si er hovedpulsåra gjennom Norge. Her vil Arbeiderpartiet kutte hovedpulsåra, sier han. 

– Skuffet

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) er heller ikke fornøyd med forslaget fra Arbeiderpartiet. 

– Jeg er skuffet og overrasket over at Arbeiderpartiet ikke prioriterer veger og E6. Jeg hadde håpet de var mer opptatt av det. Dette er et direkte kutt mot Nye Veier og man vet hvilke konsekvenser det vil gi, sier han. 

Han mener vegselskapet allerede har vist at de spiller en viktig rolle i rask vegbygging. 

– Vi ser allerede at Nye Veier leverer gode resultater. Vegbyggingen sparer både tid og liv, og det knytter regionen her sammen med Oslo, sier han. 

Prosjektdirektør i Nye Veier Øyvind Moshagen kan ikke si noe om hva kuttene eventuelt vil bety for utbyggingen av E6.

– Vi kommenterer ikke politiske forslag av denne typen. Det er derfor ikke mulig å si noe om betydningen for E6 i Mjøsregionen og Kolomoen-Moelv, sier han. 

Nedprioriterer ikke

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Tone Sønsterud avviser at forslaget er en nedprioritering av veg. 

- Vi mener at 1 900 millioner kroner for 2017, sammen med de 675 mill. kr som ble bevilget i 2016, er tilstrekkelig for og sikre effektiv framdrift og prosjektgjennomføring for de tre avtalte utbyggingsprosjektene samt øvrig planaktivitet i selskapet i 2017 sier Sønsterud. 

Hun mener Nye Veier vil ha tilstrekkelig egenkapital selv med et kutt i tilskuddet på 175 millioner. 

– Vårt forslag om  175 mill. kroner mindre til egenkapital til Nye Veier AS vil likevel gi selskapet 825 mill. kroner i ny tilførsel av egenkapital noe vi mener er tilstrekkelig for å gjøre selskapet solid og i stand til å håndtere sine betalingsforpliktelser i 2017, sier hun. 

Sønsterud legger også til at med Arbeiderpartiets forslag vil Statens vegvesen få over 1,1 milliard mer enn det var lagt opp til i Nasjonal transportplan for 2014-2017. 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke