buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
DOBBELTSPOR: Jernbaneverket har ikke nok midler til å detaljplanlegge strekningen fra Sørli til Åkersvika, noe som setter framdriften i fare. FOTO: Christian E. Bergheim
 
Fangberget om jernbanen: – Ikke grunn til bekymring
Varaordfører Knut Fangberget (H) sier det lokale trykket for å sikre nok planleggingsmidler til dobbeltspor må holdes oppe.

Publisert: 28.okt.2016 11:37
Oppdatert: 28.okt.2016 11:41

6. oktober la regjeringen fram forslag til statsbudsjett for neste år. I forslaget er det ingen midler til å starte detaljplanlegging av dobbeltspor fra Sørli til Brumunddal (detaljplanleggingsfasen kommer etter fasen med kommunedelplan, som man er inne i nå).

For strekningen Sørli til Åkersvika er det midler til en oppstart av detaljregulering, men midlene rekker neppe til å detaljplanlegge hele strekningen. Det betyr at bygging av dobbeltspor fram til Hamar i 2024, som er målet, kan bli forsinket.

Engasjert

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) har stilt et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om han kan garantere framdriften fram til Hamar i 2024.

Lokalt i Hamar har også varaordfører Knut Fangberget (H) engasjert seg i saken. Han synes det ikke er noen grunn til bekymring.

– Det har skjedd en formidabel økning i midler til jernbaneplanlegging. Den endelige tildelingen til planlegging av InterCity vil bli gjort når statsbudsjettet er vedtatt, og i praksis tror jeg ikke dette er noe stort problem, sier Fangberget.

Må holde trykket oppe

Det begrunner han med at detaljplanleggingen fra Sørli til Brumunddal uansett neppe kan komme i gang før i 2018, som er nytt budsjettår.

– Men vi må holde trykket oppe. Jeg tok umiddelbart kontakt med kontakter på Stortinget da dette kom opp. De kjenner godt til hva vi mener, sier Fangberget.

Dessuten skal han og leder i Hamar Frp Erling Behrens ha et møte med statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) sammen med Gunnar A. Gundersen og Tor Andre Johnsen til uka, hvor problemstillingen også vil komme opp.

Alternativt forslag

Stig Vaagan i Hamar Venstre sier at planleggingsmidler til Intercity ligger høyt på prioriteringslista til Venstre i deres alternative statsbudsjett som blir lagt fram tirsdag. Mer konkret enn det kan han ikke være nå.

Regjeringen har ikke flertall i Stortinget, og må ha støtte fra KrF og/eller Venstre for å få vedtatt budsjettet.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
VARAORDFØRER: Knut Fangberget. FOTO: Eli J. Haugen
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat