buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
- Jeg tror vi kommer til å være venninner resten av livet. Det er jeg sikker på
Historien om Andrea Larsen Jakola handler om evig vennskap og ei jente som lærer seg en helt annen måte å snakke på enn du og meg.

Publisert: 04.okt.2016 13:48
Oppdatert: 05.okt.2016 09:55

Hun er bundet til rullestolen med svært begrenset motorikk og er uten taleevne. Andrea Larsen Jakola er funksjonshemmet og har begrensninger i livet som de aller fleste på hennes alder og deres foreldre ikke tenker på, og som de fleste tar som en selvfølge at de ikke har.

Men til tross for de synlige fysiske forskjellene, er hun temmelig lik de andre jentene på trinnet: 

Hun rir på hest, hun spiller innebandy, hun leker med barbie-dukker, elsker shopping, hun digger Justin Bieber og Isak Elliot. Hun er i det hele tatt litt guttegæren og har mange gode venninner, og mange som er glad i henne.

Men mest av alt har Andrea lært seg sitt eget språk. 

Det finnes mange verktøy for å lære barn som mangler tale å kommunisere. Dette har fellesbetegnelsen Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) For Andreas del er det systemet PODD som fungerer best, og som gjør at hun nå har lært å kommunisere med omverdenen. Hun kan fortelle hva hun føler. Hun kan fortelle hva hun ønsker å gjøre og hvorfor hun er lei seg eller glad. Og hun kan ikke minst si sin mening, ta sine valg og bestemme selv over sitt liv og sin skolehverdag.

Tusenvis av motiver

Ja, det tar tid når Andrea skal prate, og man må være tålmodig, men man kan ikke unngå å kjenne på hvor riktig dette er når hun etter litt strev forteller at hun skal på ridetur senere den dagen HA besøker henne.

Kort fortalt erPODD en bok som ut fra vanskelighetsnivå har flere tusen motiver systematisert på en spesiell måte. Andreas måte å si ja på er å harke, og dermed kan hun sende den som holder boka og peker fram og tilbake til ulike temaer og ordklasser slik at det til slutt formes en setning og et budskap.

Systemet er relativt nytt i Norge, og det er på ingen måte alle i Andreas situasjon som har tilsvarende opplegg. Det er i det hele tatt få, om ingen nasjonale retningslinjer for hvordan skolehverdagen skal være for elever med Andreas utfordringer. Kompetansen på skolene er vidt forskjellig, og det er stor forskjell i hvor høyt de ulike kommunene i landet prioriterer de som de som har andre behov slik at de skal få en mest mulig meningsfull skole-hverdag, og ikke oppleve skolen som et oppbevaringssted. 

Slik sett er Andrea heldig. Det er i alle fall slik faren hennes, Odd Erik Jakola, og Andrea selv føler det og opplever det.

– Vi er veldig godt fornøyd. Vi føler hun gjør noe meningsfylt på skolen. Gjennom skolen og avlastingshjemmet er vi godt fornøyd med tilbudet vi får av Hamar kommune, sier Odd Erik.

Heldagsskole på Lunden

Andrea er en av 12 elever som går på avdeling for spesialpedagogikk på Lunden skole i Hamar. 

Her finner man alt fra velfungerende autister til multihandikappede med ulike behov. Ragnhild Blystad er spesialpedagogen til Andrea og er også avdelingsleder på Spesped. Hun forteller om en jobbhverdag med store utfordringer, men også store oppturer og gleder.

– Når man lykkes som vi har gjort med Andrea blir det en payback for alt arbeidet som ligger bak. Vi er utrolig stolte av Andrea og hun ønsker også å være et forbilde for andre barn med funksjonshemming. Hun er en veldig god student, sier Blystad.

Andrea er for gammel til å gå på SFO, men har heldagsopplegg på skolen. Foruten opplæring i PODD-systemet som på sikt skal utvide ordforrådet hennes, og gjøre henne enda kjappere å kommunisere, bedriver Andra tilpasset lesetrening og ikke minst mye fysisk trening. Den fysiske biten, som innebærer tur i Ankerskogen og behandling av fysioterapeut, er helt nødvendig for at Andrea skal klare å gjennomføre en lang skoledag.

Selv om Lunden har en egen avdeling for spesialpedagogikk, har elevene har sine ordinære klasser som de ofte deltar i. For Andreas del innebærer dette at hun følger deler av undervisningen i naturfag, samfunnsfag og norsk sammen med sine medelever, og hun er en naturlig del av klassemiljøet på sjettetrinn.

De gode vennene

Det er en opplevelse å se hvordan de andre elevene i klassen behandler og inkluderer henne, og for mange dreier det seg om ordinært, men nært vennskap. 

– Jeg har vært venninne med Andrea siden vi traff hverandre første gang i barnehagen, forteller Ida Løvbak-Hagen. 

Hun forteller at hun er masse med Andrea både i friminuttene og også etter skoletid. 

– Det er gøy å være sammen med henne. Hun er veldig snill og er stort sett glad og fornøyd. Vi leker med barbiedukker spiller forskjellige spill som slåball og kanonball og vi prater mye. Jeg bruker boka slik at vi kan prate, sier Ida.

Hun har planene klar på at de to skal gå sammen både på ungdomsskolen Ener og senere på Katta.

– Tror du dere fortsatt er venninner når dere har blitt voksne?

– Jeg tror vi kommer til å være venninner resten av livet. Det er jeg sikker på, sier hun - og ser litt forundret ut over spørsmålet.

Emilia Diesen og Lotte Alexandra Øivindsdotter Luka er to andre venninner av Andrea. De kan avsløre at hun nok er ganske lik dem selv.

– Vi snakker jo litt om gutter, sier Lotte og smiler lurt til Andrea som gjennom hele seg viser at hun blir litt flau, men samtidig i høyeste grad bekrefter det venninnen sier.

De kan også fortelle at Andrea har den evnen at hun sjelden klager. At hun stort sett er i godt humør.

– Vi klager jo mer enn henne, sier Lotte.

Kanskje noe å tenke på for hver og en av oss?

Målene til skolen

Det er to klare mål som er overordnet fra Lunden skole sin side overfor elever som begynner på avdelingen:

• Alle elever skal oppleve å treffe egne valg, bestemme over daglige gjøremål, ha fravær av tvang, ha rett til å være seg selv, og ha en rett til å ha et privatliv.

• Alle elever skal så langt det er mulig, få et språk, og dermed ha muligheten til å kommunisere.

Rektor ved Lunden skole, Kjell Ola Brodal, sier han er stolt over hva de får til på avdelingen for spesialpedagogikk.

– Den spesialpedagogiske avdelingen er en berikelse for alle på Lunden skole. Vi har et faglig sterkt kompetansemiljø som også bidrar med kunnskap hele skolen har bruk for. Jeg er helt sikker på at det å ha en slik avdeling er en berikelse for alle elever på skolen. Toleranse for at vi er forskjellige og medmenneskelighet er egenskaper vi ser mye av blant elevene vår i det daglige. Vi har et stort fokus på inkludering og fellesskap og jobber mye for at alle skal oppleve tilhørighet. Skolens visjon er for øvrig «Alle hører til», sier Brodal. 


 
Fakta

Al­ter­na­tiv og sup­ple­ren­de kom­mu­ni­ka­sjon for­kor­tes ofte til ASK. ASK kan sies å være alt som hjel­per en per­son til å kom­mu­ni­se­re ef­fek­tivt, når tra­di­sjo­nel­le må­ter å kom­mu­ni­se­re på ikke strek­ker til.

Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat