buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
Lavest kostnad: Arkitektfirmaet Entasis har laget nye mulighetsstudier for det østre traséalternativet, hvor stasjonen er flyttet nærmere Stangevegen. Jernbaneverket og Fylkesmannen i Hedmark har lagt ned innsigelse mot øst, men lokalt er det mange politikere som kjemper for øst.
 
– Økonomi viktig, sier H/Frp-toppene
Stortingsrepresentantene Gunnar A. Gundersen (H) og Tor Andre Johnsen (Frp) holder med varaordfører Knut Fangberget i at kostnad vil være viktig når det skal bygges dobbeltspor på jernbanen gjennom Hamar.

Publisert: 02.nov.2016 15:09
Oppdatert: 02.nov.2016 15:23

Det snakkes mye om at det østre traséalternativet med stasjon på Vikingskipet har den laveste investeringskostnaden.

Mens øst har en investeringskostnad fra Sørli til Brumunddal på 11,1 milliarder kroner, koster jernbanen i kulvert gjennom Hamar-bukta 12,7 milliarder kroner, altså drøyt 1,6 milliarder mer.

Mangler tilsving

Men da er ikke tilsvinget mellom Rørosbanen og Dovrebanen lagt inn, slik at godstogene nordfra som skal i retning Østerdalen og Sverige må snu på Hamar stasjon før de kan kjøre videre.

Et (større) tilsving som ikke ødelegger naturverdiene i naturreservatet i Åkersvika, er beregnet til å koste én milliard kroner, og med en slik tilsving krymper forskjellen mellom øst og den vestlige kulverten til drøyt en halv milliard kroner. Det korte tilsvinget er forkastet fordi de ville fått for store konsekvenser for naturreservatet.

Opptatt av kostnad

Varaordfører Knut Fangberget (H) har vært på møte med statssekretær Tom-Christer Nilsen i samferdselsdepartementet.

Etter det konkluderte Fangberget at pris vil være avgjørende, noe han tolker i favør av det østlige traséalternativet.

Gunnar A. Gundersen støtter sin partifelle i at økonomi vil få mye å si.

– Stortinget overser ikke et par milliarder kroner, og det er åpenbart at vi må være opptatt av kostnadene, sier Gundersen.

Spekulasjon

Tor Andre Johnsen (Frp) sier det er vanskelig å spekulere i om pengemangel gjør at det østlige traséalternativet øker sine sjanser.

– Men det er jo en knallhard kamp om midler til samferdsel, og om midlene skal brukes til veg, bane, subsidiering av ulønnsom kollektivtransport eller ekspress-sykkelvegene til Venstre. Resonnementet til Fangberget er logisk, sier Johnsen.

Stor uro om IC-midler

Den siste uka har det blitt stor usikkerhet om planleggingsmidlene som er foreslått i statsbudsjettet er nok til å holde framdriften slik at dobbeltsporet når Hamar i 2024.

Venstre har i sitt alternativet statsbudsjett økt potten for planlegging med 400 millioner kroner som inkluderer strekningen Sørli–Brumunddal.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat