buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
Bru: Illustrasjonen er hentet fra Bane Nors (tidligere Jernbaneverket) video over traséalternativene fra januar 2016. Bruløsningen legger beslag på den indre delen av Koigen/Brygga-området.Illustrasjon: bane NOR
 
Det kan bli bru uten enighet om fortetting
Dersom departementet velger det vestre alternativet, kan det bli bru hvis Bane Nor ikke blir enige med Hamar kommune om prinsippene for fortetting av kulverten.

Publisert: 16.jan.2017 14:52
Oppdatert: 17.jan.2017 06:47

Sist onsdag ble det siste meklingsmøtet om stridstemaene i planleggingen av dobbeltspor gjennom Stange, Hamar og Ringsaker gjennomført.

Det ble ikke noen enighet, og i løpet av uka er det ventet at Fylkesmannen i Hedmark vil oversende protokollen og sakens dokumenter til kommunaldepartementet.

Krever fortetting

HA har forespurt planleggingssjef Lars Eide for dobbeltspor på strekningen Sørli til Lillehammer i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) om de har gått bort fra at det vestre alternativet med kulvert som sitt foretrukne alternativ.

Dette på bakgrunn av at Bane Nor har krevd lokal oppslutning om en massiv fortetting rundt en kulvert for at de skal anbefale det.

Forkastet kulvert

Med kommunestyrets vedtak før jul om å anbefale det østre alternativet med stasjon på Vikingskipet, ble kulvertløsningen forkastet av det lokale nivået.

Eide sier til HA at det ikke er tatt noen nye avgjørelser i Bane Nor nå.

– Velger departementet alternativ vest, kan en bru bli en konsekvens, men det skjer kun hvis vi ikke blir enige med kommunen om prinsippene for fortetting av kulverten. Vi avventer nå departementets behandling og vil verken legge til eller trekke fra tidligere forslag om vestlig trasé, sier Eide til HA.

Øst-utredning

Nylig ble det kjent at det innenfor planmidlene til Bane Nor skal settes av penger til en mer detaljert planlegging av den østre traseen gjennom Hamar.

HA har spurt statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i samferdselsdepartementet om det betyr at departementet går inn for det østre alternativet.

– Nei, det betyr bare at vi ønsker at begge alternativene er like godt utredet før kommunaldepartementet avgjør saken. Samferdselsdepartementet har ennå ikke behandlet de to alternativene, og har derfor ikke bestemt seg ennå, men vi er opptatt av at beslutningsgrunnlaget er best mulig før avgjørelsen skal tas. Beslutningen tas etter at beslutningsgrunnlaget er klart, ikke før, slik at vi er trygge på at avgjørelsen blir tatt på et godt grunnlag, sier Nilsen.

Problemet med det østre alternativet, er at Bane Nor ikke har konsekvensutredet en såkalt tilsving for godstrafikken nordfra og til Rørosbanen.

Fylkesmannen i Hedmark har lagt ned innsigelse selv uten tilsving av hensyn til Åkersvika naturreservat.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat