buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
SAMLET: Sigbjørn Johnsen har samlet partene til nytt meklingsmøte som pågår nå.
FOTO: TROND LILLEBO.
 
Ble ikke enige
Meklingen om trasé for dobbeltspor gjennom Hamar var ferdig klokken 13.30, uten at partene kom fram til enighet. Nå går saken til kommunaldepartementet.

Publisert: 10.jan.2017 22:30
Oppdatert: 11.jan.2017 16:30

Det foreligger flere innsigelser fra statlige myndigheter til planene om dobbeltspor gjennom Hamar.

De statlige instansene Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) og Riksantikvaren står steilt imot hverandre i synet på hvilken jernbanetrase som er best for dobbeltsporet på jernbanen som etter planen skal bygges fram til Hamar innen 2024.

Mens utfordringene i Stange og Ringsaker gjelder etterbruk av dagens bane, er konfliktnivået atskillig høyere i Hamar. Før jul vedtok kommunestyret i Hamar at de ønsker den østre traseen, som er stikk i strid med Bane NORs anbefaling.

LITE OPTIMISME

Før onsdagens meklingsmøte, var det liten optimisme å spore i forhold til å få en løsning.

Ordfører i Ringsaker Anita Ihle-Steen var realist.

Jeg har ikke de store forventningene fordi det er ganske stor avstand mellom partene. Men det er selvsagt viktig å få gjennomført meklingen, og sendt saken videre, sier Ihle-Steen på veg inn i meklingen.

Ordfører Einar Busterud kom til meklingen fem minutter på overtid, og heller ikke der i gården er det mye optimisme.

Planleggingssjef Lars Eide for strekningen Sørli – Brumunddal trodde heller ikke på en løsning onsdag.

- Jeg tror ikke det, men vi får se, sier Eide.

 SYKDOMSFORFALL

Riksantikvar Jørn Holme stilte ikke i dagens møte. Det var ventet at seksjonssjef Leidulf Mydland skulle delta, men han har meldt forfall på grunn av sykdom. Riksantikvaren er imidlertid representert ved andre ansatte.

Klokken 13.30 var møtet ferdig, og det uten at man hadde kommet til noen enighet. Ordfører Einar Busterud oppsummerte møtet som "saklig og greit".

- Uenigheten består, og nå går saken til departementet, sier Busterud.

Seksjonsleder Marit Huse for samfunnsavdelingen hos Riksantikvaren konstaterer også at det ikke ble noen løsning.

- Posisjonene står fast, så nå må saken sendes videre til departementet. Det var litt som forventet, sier Huse.

Planleggingssjef Lars Eide for strekningen Sørli – Lillehammer i Bane NOR konstaterer at partene ikke ble enige i meklingen onsdag. 

– Vi holder fast på vår faglige anbefaling som er de vestre alternativene med dagens stasjonsplassering. De støtter en miljøvennlig transportmåte, og gir flest passasjerer til jernbanen. Begge vestalternativene møter alle krav til en moderne jernbane, og en kompakt byutvikling i tråd med nasjonale føringer, sier Eide.

Den østre traseen, med stasjon ved Vikingskipet, er verken god med tanke på godsløsning eller byutviklingen i Hamar, mener Bane NOR.

– En ny stasjon ved Vikingskipet vil undergrave satsingen på sentrum, sier Eide.

Nå vil Bane NOR avvente departementets utspill. 

Meklingsprotokollen og sakens dokumenter vil bli sendt over til kommunaldepartementet i løpet av få dager. Deretter er den videre behandlingen opp til departementet. Den vanlige gangen er at berørte departementer får uttale seg. Tidsfaktoren er kritisk, i og med at det er nødvendig med en godkjent kommunedelplan (trasé) for at strekningen kan bli prioritert i den nye nasjonale transportplanen, som skal vedtas av Stortinget i juni. 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat