buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
13. okt
 
Jernbaneverket mener seilet gir feil inntrykk
Nå eller aldri-seilet ble heist seks meter til værs på Åttemetersplanet fredag. Jernbaneverket mener at seilet ikke illustrerer hvordan det blir med kulvert i Hamar.

Publisert: 24.nov.2016 10:54
Oppdatert: 24.nov.2016 19:52

Aksjonsgruppen har fått låne et seil på 10 ganger 13 meter av Hamar kommune for å illustrere høyden hvor Jernbaneverkets anbefalte kulvert går fra åpen til lukket kulvert.

Ifølge Jernbaneverkets planer, skjer det i et område noen meter utenfor bølgebryteren på Åttemetersplanet.

- Vi mener seilet ikke illustrerer hvordan kulvertløsningen vil bli. Dette ser helt annerledes ut i landskapet enn en kulvert vil gjøre. Jeg understreker at Jernbaneverket selvfølgelig ikke har  noe med denne aksjonen eller fremstillingen å gjøre, sier planleggingssjef Lars Eide.


Prøveheising

Selve prøveheisingen skjedde inne på land ved hjelp av to innleide kraner. Aksjonsgruppen, som jobber for det østre traséalternativet med ny stasjon på Vikingskipet, har fått sivilingeniør Gunnar Skjeset til å regne ut kotehøyde på kulverten.

Ordfører Einar Busterud hadde satt som betingelse at aksjonistene fikk bekreftet fra Jernbaneverket at de opererte med korrekte høyder.

Seilet gikk seks meter til værs til kotehøyde 130,8 meter over havet. Aksjonistene hadde trukket fra 1,5 meter for å korrigere for at kulverten egentlig går lenger ut.

Krogsrud syntes det ga en sterk effekt å se seilet seks meter over bakkeplan på Åttemetersplanet.

– Det oppleves som en sterk barriere mellom byen og Mjøsa. Det skal lages en voll, men uansett voll så vil barrieren være den samme, mener Krogsrud.

Nicholas Morton var blant de frammøtte.

– Jeg kom hit for å se, og opplever at dette er helt krise. Når man får denne høyden på kulverten pluss at området skal bebygges med ny bebyggelse i seks-sju etasjer, blir det en massiv barriere mot Mjøsa, sier Morton.

Jernbaneverket opplyser til HA at de har sendt kotehøyden til Nå eller aldri, og at dette er informasjon som ligger i deres dokumenter, som er offentlig tilgjengelig på Jernbaneverkets side. Utover å bidra med denne informasjonen, har ikke Jernbaneverket noe med aksjonen å gjøre. 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat