buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
HJELPER MANGE: Per Lunde har lang erfaring i å snakke med mennesker i krise. Hilde Stokke Lothe er nyansatt daglaig leder i Kirkens SOS i Hedmark og Oppland.
 
Hjelper dem som ikke ser noen utveg
Hvert år besvarer de frivillige 6.000 telefonsamtaler fra mennesker i krise. Nå håper Kirkens SOS på enda flere frivillige på Hamar-avdelingen.

Publisert: 26.nov.2018 14:06
Oppdatert: 26.nov.2018 14:18

Hilde Stokke Lothe, nyansatt daglig leder for Kirkens SOS i Hedmark og Oppland, beundrer innsatsen til de 26 som betjener krisetelefonen i Hamar, og de 1.000 frivillige kollegene deres rundt i landet. I Hedmark og Oppland er det totalt 92 som inngår i det landsomfattende vaktteamet på krisetelefonen. De tar imot rundt 22.000 samtaler, mailer og chat-meldinger hvert år. På grunn av manglende kapasitet er det bare Lillehammer som kommuniserer med chat.

– Vi er landets største krisetelefon med 300.000 henvendelser i året på landsbasis, og vi gjør en stor innsats for å hjelpe andre. Min jobb er å gjøre de frivillige trygge til å stå i det, sier Hilde Stokke Lothe.

Blir kurset

Kirkens SOS i Hedmark og Oppland har nylig hatt en kursrunde med nye frivillige, totalt 12 stykker. Av disse er det to som går inn i vaktteamet i Hamar. Ny runde med 40-timers- kurs er satt opp i slutten av januar.

Per Lunde, stedsansvarlig i Hamar, håper på flere frivilligkollegaer slik at de kan hjelpe enda flere. For til tross for at de besvarer 6.000 henvendelser i året, fra hele landet, er det flere tusen samtaler de ikke rekker å besvare. De frivillige, som alltid jobber to sammen, har to vakter i måneden. I Hamar er det vakter på kvelds- og nattetid, samt i helgene.

Desember og jul er like om hjørnet, og Per Lunde vet av lang erfaring at det er en vanskelig tid for mange.

– Selv om antallet henvendelser er omtrent som ellers i året, merker vi at alvorlighetsgraden øker inn mot julehøytiden. Det er flere som sliter med ensomhet, og vi opplever at mange er mer deprimert enn ellers i året, sier Per Lunde som har lang erfaring med å snakke med mennesker som ringer krisetelefonen som en siste utveg.

Møtes som mennesker

– Vi er bare mennesker, vi også. Vi møter dem som det mennesket de er, ikke som den sjukdommen de har. Vi skal ikke føre noen journal. Det beste er å være et medmenneske med to ører og en munn. Det er ingen løsning å gi gode råd, men heller stille gode spørsmål slik at de blir mer klar over sin egen situasjon, sier Per Lunde, som gleder seg over hver gang han klarer å nå fram til den som ringer inn til krisetelefonen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat