buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
Berøres trolig ikke: Joakim Solhaug er styreleder i Sameiet Atriumshaven. Boligsameiet fra 2012 har 29 leiligheter med til sammen 46 beboere. Nå sier Jernbaneverket at det er lite sannsynlig at de blir berørt av kulvertløsningen i den vestlige traseen.
 
Lite trolig at boligkompleks går med
Jernbaneverket sier nå at det er lite sannsynlig at boligkomplekset Atriumshaven med 29 leiligheter blir berørt dersom dobbeltsporet skal bygges langs vestlig trasé med kulvert.

Publisert: 12.okt.2016 17:12
Oppdatert: 13.okt.2016 06:24

HA skrev 1. oktober om boligsameiet Atriumshaven, som ble oppført i 2012.

Boligsameiet ligger i nærheten av overgangsområdet mellom kulvert og tunnel i det såkalte kulvertalternativet, og Jernbaneverket kunne ikke garantere at det nye, moderne boligkomplekset ikke måtte rives.

Ikke byggegrop

For beboerne i sameiet er usikkerheten krevende.

HA har bedt Jernbaneverket presisere om det blir en lang byggegrop mellom Bryggeriundergangen og Maxi i kulvertalternativet, noe man kan få inntrykk av gjennom å lese Jernbaneverkets egen fagrapport om nærmiljø og friluftsliv.

Kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Jernbaneverket oppklarer:

– Kulvertalternativet vil ikke få en lang byggegrop med kulvert som strekker seg mot Maxi. Her er nok alternativene byttet om i nevnte rapport. Kulvertalternativet forsvinner i fjell 200 til 300 meter vest for Bryggeriundergangen, opplyser han.

Lite sannsynlig

Atriumshaven blir trolig ikke berørt.

– Vi har ikke noen detaljert plassering av dobbeltsporet på dagens plannivå, men vi mener det er lite sannsynlig at Atriumshaven blir berørt, sier Slette Sunde.

Ved brualternativet derimot, blir det en åpen byggegrop i anleggsperioden. I dette alternativet forsvinner banen under bakken på omtrent samme sted som i kulvertalternativet, men i en såkalt løsmassekulvert som strekker seg mot Maxi. Fjelltunnelen starter ved Maxi.

Øker kostnader

Magnar Børresen, Gunnar Holm, Bjarne Øygarden og Olav Skipnes har jobbet mye for å gjøre kulvertalternativet best mulig, og de mener det er mulig å justere kurvatur og høyde på traseen slik at det ikke går bolighus eller næringseiendommer i det hele tatt. Også de verneverdige bygningene på Høyensalodden kan spares, mener de fire.

Kulvert-forsvarerne har foreslått å legge sporene i kulvertløsningen dypere og justert traseen nærmere Nordvikvegen ved Bryggeriundergangen.

Jernbaneverket sier de har lite å gå på i forhold til å senke kulverten enda mer.

– Vi har lite å gå på uten at kostnadene skyter i været. En brattere trase enn vist er nemlig ikke aktuell på grunn av stigningskravene til godstog, sier Slette Sunde.

Kulvert i vann

Kulvert-forsvarerne har jobbet med ulike varianter for å forbedre kulverten i det vestlige alternativet. Den de nå holder på, går i samme trasé som Jernbaneverkets (inn på Koigen ved flomsteinen), men kulvert-forsvarernes foretrukne variant går i vann og beholder vannspeilet i småbåthavna ved Skibladnerbrygga.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat