buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Dypere kulvert: Espern og Smedvig Eiendom har kommet med et forslag til en dypere kulvert uten utfylling i Hamar- bukta, og hvor vannspeilet beholdes. Illustrasjon: Asplan Viak
 
Bane Nor mener senket kulvert vil medføre store, negative konsekvenser
Den senkete kulvertvarianten blir møtt med optimisme av utbyggere og i deler av det politiske miljøet, men Bane Nor har mange innvendinger.

Publisert: 20.feb.2017 06:54
Oppdatert: 20.feb.2017 06:59

Neste steg i jernbanesaken er befaring av ulike jernbanetraseer og et offentlig møte som planlegges på Hamar 2. mars.

Befaringen blir viktig i departementenes beslutningsprosess.

Ikke ny idé

Etter at fylkesmann Sigbjørn Johnsen i sin oversendelse av saken til kommunaldepartementet tar opp muligheten for en dypere kulvert, øyner en del muligheten for et kompromiss.

Men ideen om en senket kulvert er langt fra ny.

Flere høringsinstanser tok opp muligheten for at kulverten kunne gå dypere og dermed redusere barrierevirkning i sine innspill da jernbaneplanene var ute på høring, som blant andre «kulvert-gjengen» (Gunnar W. Holm, Olav Skipnes, Magnar Børresen og Bjarne Øygarden).

Beholde vannspeil

Etter at meklingen var over, har også Espern Eiendom og Ola Mørkved Rinnan kommet med sitt forslag om en dypere kulvert, som dessuten ikke innebærer utfylling av Hamar-bukta, men at vannspeilet der beholdes og at det bygges en ny park og strand.

Bane Nor ønsker ikke å kommentere noe mer rundt kulverten nå, men i dokumentene har de kommet med sine vurderinger av å senke kulverten.

Ny visuell barriere

I det som kalles utdypingsdokumentet etter offentlig ettersyn, går det fram at Bane Nor mener at en senking av kulverten på tre meter ikke vil påvirke den visuelle barrieren av en kulvert i vesentlig grad.

Det er fordi avstanden fra Strandgata og ut til Mjøsa er en viktigere faktor enn høyden på kulverten. I tillegg må to atkomster til plattformer løftes over kontaktledningsanlegget, noe som vil bety en ny visuell barriere.

Stort trau

Ved en senket kulvert må banen senkes gjennom plattformområdet, og tar ikke igjen terrenget før området der dagens taxiholdeplass ligger.

«Her må det bygges et vanntett trau, da banen vil ligger under grunnvannstand. Trauet vil kunne bli over 50 meter bredt og 1.000 meter langt», heter det i utdypingsdokumentet på side 33.

Ekstrakostnaden anslås til én milliard kroner. Konklusjonen er at å senke kulverten vil gi store negative konsekvenser uten at nytten økes vesentlig.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat