buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
Ser muligheter: Høyre-representantene Michael Oreld og Knut Fangberget vil at kommunen begynner og ser hvordan området mellom Tjuvholmen og Koigen kan utvikles uten jernbane.Foto: Eli J. Haugen
 
Vil starte utforming av område ved Mjøsa
Så fort det foreligger en rettskraftig trasé for jernbanen, vil Hamar Høyre starte arbeidet med å utforme området mellom Tjuvholmen og Koigen. Opparbeidelsen må i hovedsak kommunen bekoste.

Publisert: 06.des.2016 16:14
Oppdatert: 06.des.2016 16:31

I og med at det er lagt ned innsigelser til alle traséalternativene, vil ikke kommunestyrets trasévedtak 21. desember være rettskraftig.

15. desember skal aktørene møtes hos fylkesmann Sigbjørn Johnsen for å prøve å bli enige. Blir de ikke det, kan det bli en ny mekling i januar før saken vil ende på kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanners bord.

Hamar Høyre har kjempet for å få flyttet jernbanen vekk fra strandsonen, og til en østlig trasé og ny stasjon ved Vikingskipet.

Nå er kommunestyrerepresentant Michael Oreld og varaordfører Knut Fangberget på banen og signaliserer at så snart det foreligger en rettskraftig trasé, må Hamar kommune begynne å se på hvordan området mellom Tjuvholmen og Koigen i framtiden skal se ut, uten jernbane.

Fra parkering til park

I dag består området av en stor parkeringsplass som ikke innbyr til opphold.

Området må utvikles til park og rekreasjon, og ikke blokker og arbeidsplasser, mener de. Ny bebyggelse må heller legges til dagens stasjons- og sporområde når jernbanen er flyttet.

– Vi vil starte arbeidet med å åpne Hamar mot Mjøsa, sier Oreld.

Ikke billig

Fangberget viser til mulighetsstudier fra 2013/2014 med urban sjøfront med utvidet båthavn, kanaler, park og uforstyrret mjøsutsikt fra dagens kvartalsstruktur.

– Når departementet har behandlet innsigelsene en gang neste vår, må vi gi landskapsarkitekter i oppdrag å foreslå utnyttelse. Vi kan tenke oss en trinnvis utbygging, sier de to.

– Hva vil dette koste, og hvem skal betale?

– Vi kan ikke i dag si hva det vil koste, men billig blir det ikke. Finansieringen må skje i et spleiselag mellom vegmyndigheter, Jernbaneverket og kommunen. Jernbaneverket må rydde opp etter seg. Med orden i kommunens økonomi, mener vi er det er et handlingsrom for en slik opparbeidelse som vil styrke Hamars attraktivitet og herlighetsverdier, sier Oreld og Fangberget.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat