15. des
LYNVISITT: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (t.v.) gjorde en rask stopp i Hamar torsdag, og fikk se hvor kommunestyret og varaordfører Knut Fangberget mener jernbanen skal gå gjennom Hamar i framtiden, i den østlige traseen gjennom Hamar gamle meieri.FOTO: Trond Lillebo
 
Helgesen på lynvisitt til øst-traseen
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen gjorde et kort stopp i Hamar for å bli informert om den østlige traseen, men om han vil overprøve rådet fra Miljødirektoratet, vil han ikke si noe om.

Publisert: 06.apr.2017 21.50
Oppdatert: 06.apr.2017 22.24

Varaordfører Knut Fangberget (H) og arealplanlegger Tone Wabakken i Hamar kommune troppet opp på parkeringsplassen ved Jula-butikken i morgentimene torsdag. Der gjorde nemlig klima- og miljøminister Vidar Helgesen et kort stopp på veg til Lillehammer for å delta på åpningen av GLØRs nye biogassanlegg.

Fraråder øst

Hvor framtidig jernbanetrasé for dobbeltspor gjennom Hamar skal gå, ligger nå i kommunaldepartementet. Helgesens departement er en av tre departementer som skal uttale seg.

Onsdag ble det kjent i HA at Miljødirektoratet anbefaler Helgesen å legge vekk den østlige traseen av hensyn til naturreservatet i Åkersvika, kulturlandskapet på Børstad og Tommelstad og stasjonsplasseringen ved Vikingskipet.

Se helheten

Helgesen var kjent med innspillet som har kommet fra Miljødirektoratet, men ville ikke overfor HA si noe om departementet vil overprøve direktoratet.

– Vi må se helheten. Det betyr mye hva et samlet kommunestyret sier. Samtidig er det viktig hva Miljødirektoratet og Riksantikvaren sier. Riksantikvaren ligger også under Miljødepartementet, sier Helgesen, som syntes det var nyttig å gjøre et stopp i Hamar for å se selv.

Innspill

– Når kommer Miljødepartementet med sitt innspill til kommunaldepartementet?

– Det er jeg ikke i stand til å svare på nå, sier Helgesen.

– Kommer det før sommeren?

– Det kan jeg ikke si nå, sier Helgesen.

Diskusjon om side

Fangberget og Wabakken orienterte Helgesen blant annet om at Miljødirektoratet ikke har vurdert nytt spor på utsiden av dagens fylling i den østlige traseen, noe som vurderes til å ha omtrent samme negative konsekvenser som de andre hovedalternativene. Ulempen som Bane Nor peker på ved en vestlig fylling, er anleggsgjennomføringen.

– For oss var dette en anledning til å vise miljøministeren om problemstillinger som angår hans departement: Ramsar-området og stasjonsplassering, sier Fangberget.

– Når tror du en avklaring om trasé kommer?

– Jeg har fortsatt et håp om en avklaring før sommeren, men det er en vanskelig sak, og det er mange som skal høres, sier Fangberget.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke