15. des
 
Aksjonist bor ute i kulda til han får jernbanesvar
Øystein Krogsrud er villig til å bo utendørs helt til Jernbaneverket forklarer hvordan mjøsutsikten vil bli med jernbane i vest.

Publisert: 28.nov.2016 14.48
Oppdatert: 28.nov.2016 15.06

Det er tidlig mandag morgen på Åttemetersplanet. Alene ute i et par minusgrader står Øystein Krogsrud og prøver å få tiden til å gå. Krogsrud har den siste tiden fungert som talsperson for aksjonsgruppen «Nå eller aldri», som kjemper for en jernbanefri strandsone. Mandag startet han en ny protest mot Jernbaneverket ved å bosette seg utendørs.

– Jeg blir her helt til Jernbaneverket gir meg et skikkelig svar om kulverten, sier han.

Provosert av svar fra JBV

Bakgrunnen er at aksjonsgruppen i forrige uke satte opp et seil på Åttemetersplanet som skal vise hvor høy kulverten blir – sett fra kafeen Tante Gerda i Strandgata 35. Jernbaneverket var raskt ute med å påpeke at seilet i deres øyne gir et helt feil inntrykk av kulverthøyden. Dette har provosert aksjonsgruppen.

– Jeg står her til Jernbaneverket forklarer hvor de mener seilet skal stå. Vi ønsker å se hvordan den reelle utsikten blir når man står ved Tante Gerda og kikker mot Mjøsa, sier Krogsrud.

Aksjonisten sier han vil avslutte den kjølige utendørsprotesten dersom Jernbaneverket går med på at sikten blir omtrent slik seilet illustrerer i dag.

– Hvis vi bare kan bli enige om det, da pakker jeg sammen og går hjem igjen, sier han.

– Vi har rett

På spørsmål om hvem man skal stole mest på – en lokal aksjonsgruppe eller Jernbaneverkets fagfolk – svarer Krogsrud følgende:

– Vi vet at vi har rett. Vi hadde ikke gått så høyt ut dersom vi ikke var sikre på at dette er riktig. Alle tallene og beregningene våre er kvalitetssikret. For å være på den sikre siden har vi også senket seilet slik at det er lavere enn våre egne beregninger, sier han.

Krogsrud er fast bestemt på å bo ute så lenge det trengs, men er ikke redd for å fryse i hjel. Ikledd dunjakke fra Lillehammer-OL holder han foreløpig varmen.

– Jeg har en sovepose som tåler minus 40, humrer han.

Krogsrud lar seg heller ikke stanse av tapt arbeidsinntekt.

– Dette er den viktigste saken i byen siden jernbanen kom i 1890. Å gå glipp av noen inntekter betyr lite i den store sammenhengen.

Krogsrud vil avbryte aksjonen dersom han ikke har fått et tilfredsstillende svar fra JBV innen et par dager.

– Mangel på svar vil jeg tolke dit at seilet vårt står riktig...

JBV: - Seil er uegnet

Jernbaneverket har ingen tro på at et seil kan illustrere et helt byutviklingsprosjekt.

Etaten mener et seil kan være et godt virkemiddel for å vise størrelsen på enkeltbygninger eller andre små tiltak. Men, i dette tilfellet mener planleggingssjef Lars Eide det ikke er relevant:

– Vårt forslag til løsning med en kulvert innebærer et stort byutviklingsprosjekt. I en slik sammenheng blir et seil uegnet fordi det i beste fall bare viser en liten flik av virkeligheten, sier han.

Eide mener et så stort prosjekt ikke kan illustreres med et seil.

– I tillegg er det feilplassert. En fremtidig kulvert vil stå 80 meter lenger ut i bukta. Når bukta fylles igjen vil terrenget oppleves som en svak skråning opp mot kulvertens topp. En skrånende forhøyning vil oppleves helt annerledes enn et seil som står rett opp inne på land. Seilet gir ikke riktig inntrykk av framtidig form, materiale, helning eller størrelse. Når det i tillegg er feilplassert, er det også lite egnet til å illustrere høyde. Seilet gir et galt inntrykk fra de fleste utkikkspunktene i byen, mener han.

Bedre sikt enn i dag

I en e-post til HA skriver Eide også følgende:

«Politikerne har tidligere etterlyst illustrasjoner fra Strandgata i øyehøyde og det har vi presentert ved flere anledninger. Vi har informert om at det høyeste punktet på kulverten vil ses omtrent fra Strandgata/Håkonsgate, like ved Tante Gerda hvor seilet står. Mange steder vil tilgangen til Mjøsa bli bedre enn i dag, og når det gjelder sikten vil den variere. Generelt kan vi si dette om sikten: Sør for stasjonen, rundt Sverdrupsgate, blir sikten trolig bedre enn i dag. Kulverttoppen vil oppleves på det høyeste fra krysset Strandgata/Håkonsgate, men går du videre vil det allerede fra Sverres gate bli sikt mot vannet igjen. Vest for Seminargata blir det bedre sikt enn i dag fordi dagens jernbane blir borte, og ved Skibladnerbrygga og nordover vil man få vesentlig bedre sikt.»

Nå blir det opp til aksjonist Øystein Krogsrud om han er fornøyd med svaret, eller om han vil fortsette protesten.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
TETTBYGD: Slik ser Jernbaneverket for seg utsikten fra Tante Gerda og Strandgata 35 i retning Mjøsa. Her er kulverten i midten nesten helt skjult bak høye bygninger. Illustrasjon: Jernbaneverket
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke