buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
 
Kjemper for lys på nye E6
Nye Veier AS har skaffet seg en utholdende og seiersvant motstander med sin beslutning om å bygge ny motorveg uten lys gjennom Ringsaker.

Publisert: 03.jan.2017 07:38
Oppdatert: 03.jan.2017 07:48

Da Statens vegvesen i 2010 bestemte seg for å stenge Økelsrudkrysset sør for Rudshøgda, hadde de ikke regnet med den massive motstanden fra Ap-politikeren Arne Skarseth fra Åshøgda. Skarseth og bygdefolket ga seg ikke før Statens vegvesen gjenåpnet E6-krysset Økelsrud.

Nå utfordrer Skarseth E6-utbygger Nye Veier AS som har tenkt å bygge 43 kilometer med motorveg mellom Kolomoen og Moelv uten vegbelysning.

LES OGSÅ: Nye E6 kan bli helt uten lys

Dyrt å la være

– Nye Veier har fått i oppdrag av samfunnet å bygge en motorvegstrekning til 10 milliarder kroner. Det er livsfarlig å droppe vegbelysningen, slik Nye Veier AS har tenkt å gjøre, mener Skarseth, som selv ble hardt kvestet i en trafikkulykke for mange år siden.

Han påpeker at motorvegen gjennom Stange, Hamar og Ringsaker også skal bygges smalere enn E6 fra Kolomoen og sørover.

– Uten asfaltert og bred nok vegskulder vil det oppstå farlige situasjoner ved en ufrivillig stans. Tenk deg at du punkterer og må stanse bilen. Bak deg kommer trafikken i 110 km/t. På saltet veg vet vi alle hvor dårlig lysene våre virker. Og i 110 km/t – med en reaksjonstid på ett sekund – kjører man 150 meter før man får stanset bilen. Å få stans på en motorveg uten veglys og med en nærmest ikke-eksisterende vegskulder er livsfarlig, påpeker Skarseth.

Påkjørt på Kolomoen

23. september i fjor kjørte en trailer inn i en parkert bil med motorstopp på E6 i Stange. HAs bilde fra ulykkesstedet viser tydelig hvor smal den delvis asfalterte vegskulderen er.

– Denne ulykken skjedde i dagslys. Tenk deg samme situasjon langs en mørklagt motorveg, sier kommunestyremedlem Skarseth.

– Hvordan vil du påvirke Nye Veier AS?

– Jeg vil bruke politiske kanaler og jeg er allerede i dialog med ledelsen i Nye Veier AS, sier Skaseth.

Prosjektleder Øyvind Moshagen i Nye Veier AS sier til HA at selskapet forholder seg til de standarder som Statens vegvesen setter.

– Det er ikke vist at lys gir noen effekt på motorveger av den standard vi skal bygge nordover fra Kolomoen til Moelv. Nå er vi fortsatt i en prosess, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir lys på denne strekningen. Forslaget til nye vegnormaler som er på høring nå, har heller ikke lys på tilsvarende vegstandard som oss, og dette har sammenheng med lav ulykkesrisiko og ulykker på motorvegstrekninger uten lys, sier Moshagen.

– Har Skarseth et poeng med at smale vegskuldre forsterker faren for påkjørsler bakfra?

– Vi planlegger å asfaltere vegskulderen helt ut på strekningen Kolomoen – Moelv. Dette er i tråd med den såkalte motorveg H8-standard i vegnormalen som vi forholder oss til. Du vil da kunne ha nødstopp på vegskulderen, men det er viktig å følge ordinære regler om bruk av gul vest og varseltrekant, sier Moshagen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat