Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Alt i orden: Busspassasjerene Unni og Trond Furuli hadde beltet på da overingeniør i Statens vegvesen Edgar Kristiansen kontrollerte passasjerene.
 
Sikrer verdifull last
Vi blir stadig bedre til å bruke belte i buss, men fortsatt er det en del som synder mot påbudet. Det kan bli en dyr glipp om man blir tatt.

Publisert: 08.mar.2017 16:47
Oppdatert: 08.mar.2017 16:58

– Her var alt i orden. Alle brukte belte, sier Edgar Kristiansen, som er overingeniør i utekontrollen i Hedmark.

Han har nettopp vært med på å kontrollere beltebruken i en buss på Husum i Løten. Resultatet var oppløftende denne gangen. Både sjåføren og alle ni passasjerer brukte belte. Sånn er det ikke i alle bussene de kontrollerer.

Denne uken foregår det en nasjonal kampanje for å kontrollere beltebruken i busser. Kristiansen forteller at de har holdt på siden mandag. Av i overkant av 340 passasjerer som har blitt kontrollert, har åtte fått gebyr for manglende beltebruk. Det lyder på 1.500 kroner for alle passasjerer over 15 år.

Utfordrende

– Det har vært ganske bra resultat nå. Det er en gradvis bedring i beltebruk på buss, men målsettingen er at alle skal bruke belte. Bussen har vært en friplass for mange, sier Kristiansen.

Han forteller at kontrollene nok ikke gir et helt riktig bilde av beltebruken. Kontrollene er skiltet, og noen rekker å få på seg beltet før kontrollørene er ombord.

– Men de som får gebyr tar det med fatning. Vi får også mange positive tilbakemeldinger fra passasjerer som synes det er bra at vi tar tak i dette, sier han.

I bussen som ble kontrollert mens HA var til stede onsdag vanket det også skryt fra passasjerene.

– Det er bra at de kontrollerer dette i buss, synes jeg. For min del tenker jeg at det er like viktig med belte i buss som i bil, sier Unni Furuli, som hadde alt i orden under kontrollen onsdag.

Sjåførene har ansvar

Kristiansen sier at de ikke har noe mål om å gi ut flest mulig gebyrer til de som ikke bruker belte. Trafikksikkerheten er det viktigste.

– Det er viktig å beskytte både den enkelte passasjer og andre ombord som kan få en løstsittende passasjer slengt over seg ved en ulykke, sier han.

For barn under 15 år er det bussjåføren som har ansvar for at barna er sikret. Er ikke det gjort, kan sjåførene bli anmeldt.

– Men om det er bevist at sjåførene har gjennomført sin informasjonsplikt, er det vanskelig for oss. Sjåførene og selskapene bør også ha fokus på å motivere alle passasjerer til å bruke belte. Er alt i orden går en kontroll raskt, men det tar fort lengre tid om man må ilegge gebyrer, sier Edgar Kristiansen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke