buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
NEST BEST: Vegene i Hedmark er nest best i landet i følge en ny rapport, men fylkeskommunen mener de trenger 2,2 milliarder til.
 
Trenger 2,2 milliarder til veger - bevilget 30 millioner
Etterslepet på vedlikehold av fylkesveger i Hedmark er på 2,2 milliarder kroner. Fylkesrådet foreslår nå å bruke mer penger på fylkesvegene.

Publisert: 22.nov.2016 06:22
Oppdatert: 22.nov.2016 11:07

Fylkesrådet presenterte mandag sitt forslag til budsjett for 2017 og økonomiplan for 2017 til 2020.

En av utfordringene for fylkeskommunen er det store etterslepet på vedlikehold av fylkesveger. Fylkesråd for samferdsel og miljø, Anne Karin Torp Adolfsen (Ap), opplyser at etterslepet i Hedmark er på 2,2 milliarder kroner.

– Det er en kjempestor utfordring, og det er mye å ta tak i, sier Adolfsen.

I handlingsprogrammet for 2018 til 2021 foreslår fylkesrådet å øke den årlige investeringssummen med 30 millioner kroner fra 2018 for å innhente forfall og utbedre skader. Samtidig foreslår de å styrke drift og vedlikehold av fylkesveger på 15,1 millioner kroner i 2017.

– Rammene skjæres ned sentralt, og vi må gjøre det beste ut av det vi har. Vi vil starte med å hente inn etterslepet der behovet er størst på vegene, sier Adolfsen, som også opplyser om at Hedmark har nest mest fylkesveg i landet.

Blant andre forslag i budsjettet ligger en avvikling av Musikk i Hedmark, og en opprettelse av en tilskuddsordning for musikere. Det foreslås også en styrking på rundt fem millioner kroner i 2017 til flere lærlingplasser.

Fylkesrådsleder Per Gunnar Sveen (Ap) forteller at det er et trangt budsjett.

– Det er et budsjett som bærer preg av at vi må omprioritere for å få til satsingene vi vil, sier han.

Hedmark nest best

I nesten halvparten av landets fylker er standarden på riks- og fylkesveiene blitt dårligere de siste fem årene, viser en ny rapport.

Rambøll & Co. har målt veikvaliteten på oppdrag fra interesseorganisasjonen Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Resultatet er samlet i en rapport som overleveres til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tirsdag, skriver Aftenposten.

Vestfold har de beste veiene i landet, fulgt av Hedmark og Akershus, men ingen fylker oppfyller alle standardkravene som finnes. På bunnen av listen ligger Hordaland, Sogn og Fjordane og Telemark.

– Situasjonen mange steder er prekær og går på sikkerheten løs. Det understreker med all tydelighet behovet for krav til standard på fylkesveier, slik det er for riksveier, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

– Det skal ikke være slik at riks- og fylkesveier er bedre for noen enn for andre, avhengig av hvor de bor, sier han.

I de fem årene som er gått siden forrige gang Rambøll undersøkte veikvaliteten, har «ni fylker har fått mer ujevn og til dels betydelig dårligere vei», heter det i rapporten. Møre og Romsdal har hatt den mest negative utviklingen, fulgt av Oslo og Finnmark.

Den samlede bilbruken har økt med seks prosent de siste årene. I 2014 kjørte hver av oss i snitt 20 kilometer hver dag.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
AP-TOPPER: Anne Karin Torp Adolfsen og Per Gunnar Sveen.
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat