buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
KLÆR: Marina Drec fra Brumunddal satser på å skape moteklær, inspirert av «street»-stil fra hele verden. Først vil hun lansere en kolleksjon inspirert av Sør-Korea, hvor Marina har bodd de to siste årene.
 
Mote- skaper med tæl
Marina Drec (25) fra Brumunddal drømmer om å erobre en hel moteverden. For henne handler det om å gå ett hundre og femti prosent inn for det hun brenner for.

Publisert: 18.feb.2018 13:25
Oppdatert: 18.feb.2018 13:33

Det var denne innstillingen, og interessen for «K-pop» (Koreansk popmusikk, mest kjent innen sjangren er verdens-hiten«Gangnam Style») og sør-koreansk kultur og mote, som gjorde at hun valgte å flytte til Sør-Korea som 22-åring. Opprinnelig kunne hun ikke språket, men klarte likevel å skaffe seg et kontaktnettverk og arbeid i landet. Nå har hun lansert klesfirmaet «Wørldwidæ Clothing», som skal produsere «street»-inspirert mote med uttrykk fra alle verdensdeler.

–Hvorfor flyttet du til Sør-Korea?

– Jeg har alltid vært interessert i Japan og japansk kultur. Så viste en veninne meg «K-pop», Da fant jeg ut at jeg ville dedikere livet mitt til å drive med musikk. Så kom pappa over en artikkel på TV2 om nordmenn som skriver musikk for koreanske popband, i selskapet «Dsign Music» som holder til i Trondheim. Og jeg tenkte, jeg må rett og slett jobbe med disse folkene.

– Det finnes altså et miljø med nordmenn som skriver musikk for koreanske popband?

– De er ganske kjente ute i verden. Jeg fikk jobbe med dem da jeg var med som frivillig på en sanger- og låtskriverleir, der jeg også møtte mange koreanske låtskrivere og produsenter. Samtidig studerte jeg «music management» på Rena, der jeg skrev en bachelorgrad om K-pop som en ny, bærekraftig musikkbransje. Rett etter den sommeren reiste jeg til Sør-Korea, og begynte å banke på dørene til selskaper i musikkbransjen der. Den taktikken fungerer ikke i Korea.

– Hvordan det?

– Der nede må du kjenne noen for å få en fot innenfor. Og jeg kunne ikke språket på daværende tidspunkt.

– Hvordan gikk du fram for å lære deg språket?

– Jeg elsker spill. For meg er «alt» et spill. Så det å lære seg et nytt språk er det morsomste spillet jeg har spilt. Gramatikken er reglene, og det å snakke med folk er utførelsen av spillet. Jo bedre du lærer deg reglene, jo lettere klarer du deg i utførelsen.

– Fortell om hvorfor du valgte å satse på ditt eget klesmerke?

– Jeg har hatt flere jobber i Sør-Korea. Blant annet som modell, engelsklærer, og i musikkbransjen. Musikkbransjen kombinerer musikk, mote og markedsføring. Jeg fant ut at jeg som person ikke er så glad i å ha en sjef over meg. Om jeg jobber 150 prosent, er det ikke sikkert det blir lagt merke til som ansatt. Men om jeg jobber for meg selv, vil disse 150 prosentene gi mer synlige resultater.

– Hvorfor navnet «Wørldwidæ Clothing»?

– Jeg identifiserer meg med begrepet «world wide» som tidligere student i både USA og Korea, min bosninske opprinnelse og reiselysten jeg alltid har hatt. Ø-en og æ-en gjør navnet litt mer norsk-aktig, og eksotisk for utlandet. Jeg vil skape en merkevare som taler til alle som føler verden er deres. De som reiser mye, ønsker å reise, har studert i utlandet, lært seg nye språk eller har flerkulturell bakgrunn.

– Hva slags klær vil du produsere?

Jeg vil lage kolleksjoner med reising som tema. Langtidsplanen er å lage to kolleksjoner hvert år, med elementer fra forskjellige land i verden. Alt skal være «street»-inspirert. Tanken er å gjøre mote fra andre deler av verden tilgjengelig i Norge. Jeg synes nordmenn virker litt redde for å skille seg ut, så jeg har lyst til å hjelpe til med å la folk få uttrykke seg.

– Hvordan ligger du an med denne planen?

– Jeg startet selskapet for ett år siden, med lanseringsfest i august i fjor. Med drahjelp av en «kickstarter»-kampanje, og egen økonomi, finansierte jeg oppstarten. Jeg har lyst til å ta selskapet til et nivå der jeg kan leve av det. Jeg er forberedt på å bruke litt tid på å inspirere folk til å ta steget ut av komfortsonen. Men jeg tenker at så lenge jeg er positiv, og jobber så hardt jeg kan, så går det sikkert bra.


 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat