buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
RIVES: På mandag starter rivingen av drosjebua på Hamar stasjon. Bua ble satt opp til OL i 1994. Den må vike for ny rundkjøring og bedre logistikk for bussene.FOTO: Eli J. haugen
 
Nå rives drosjebua
Mandag starter arbeidene med å rive drosjebua. Hamar Taxi har leid nye lokaler i Grønnegata, men i drosjemiljøet murres det både over kommunen og eget styre.

Publisert: 22.sep.2017 18:41
Oppdatert: 22.sep.2017 18:41

Til uka påbegynnes arbeidene med ny rundkjøring i krysset Stangevegen – Grønnegata.

Mandag starter arbeidet med å rive drosjebua, drosjesjåførenes hvilerom og base siden OL i 1994.

Frustrasjon

De får nye drosjeoppstillingsplasser foran Hamar stasjon og rundt jernbaneparken. Det som skaper en del frustrasjon i drosjemiljøet, er at nytt pauserom blir i andre etasje over Hvil vingene Dagspa, langt unna hvor drosjene står parkert.

Enkelte sjåfører frykter at bilene blir det nye pauserommet, og at et dårligere arbeidsmiljø blir resultatet.

Fortsatt på utkikk

Nestleder Vegar Bratlie i Hamar Taxi AS sier at det blir et lite oppholdsrom, lager og kontor ovenpå Hvil vingene.

– Det er ikke en fullgod løsning. Vi håper vi får tak i noe bedre etter hvert. Det er ikke så enkelt å planlegge så langt fram i tid, fordi det er usikkert hvor Hamar stasjon skal ligge, sier Bratlie.

Taxi-styret jobber for å få opp flere taxiholdeplasser i byen, som ved nye og gamle CC og Scandic hotell.

– Er dere fornøyd med oppfølgingen fra Hamar kommune og Statens vegvesen?

– Ikke helt. Kommunen har ikke noe å komme med, sier Bratlie.

– Noen drosjesjåfører er misfornøyde?

– Ja, det vet vi, sier Bratlie.

Har forsøkt å bistå

Selv om frustrasjonen er stor hos enkelte, er det også drosjesjåfører som sier at de må vente og se hvordan den nye løsningen blir.

Ordfører Einar Busterud (BBL) har hatt møte med drosjenæringa, og forsøkt å bistå med å finne nye lokaler.

– Tiltaket tilhører Statens vegvesen, og drosjevirksomhet er fylkeskommunens ansvar. Vi ønsker en godt fungerende drosjeordning, men jeg er ikke sikker på at den nye ordningen blir bedre, sier Busterud.

Ordføreren er klar på at kommunen har fulgt med for dårlig i timen i denne saken, og at saken har blitt behandlet som en byggesak og ikke en byutviklingssak.

– Det hører med til historien at dette prosjektet begynte som noe helt annet. Siden er flere elementer tatt ut på grunn av økonomi, og nå er det nesten bare rundkjøringen igjen. Nå er vi der vi er, og tiltaket blir gjennomført, sier Busterud.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat