19. jun
Øst: Illustrasjonen viser den østre traseen over Børstad med en ny tilsving mellom Dovre- og Rørosbanen i området Disen bru. 55 dekar dyrket mark vil gå med på permanent basis. Til høyre Midtstranda og Elvsholmen. Illustrasjon: Bane Nor
 
Øst avvises av Landbruksdepartementet
Landbruksdepartementet anbefaler å bygge dobbeltspor gjennom Hamar langs den vestre traseen med kulvert, for å skåne jordbruks- og kulturlandskapsinteressene på Børstad og Tommelstad.

Publisert: 13.jul.2017 21:24
Oppdatert: 14.jul.2017 06:01

Det er Kommunaldepartementet som har det siste og avgjørende ord i saken, men berørte departementer gir sin vurdering før Kommunaldepartementet fatter sitt vedtak.

Landbruks- og matdepartementet (LMD) er første departement ut til å gi sin vurdering til Kommunaldepartementet. Ifølge statssekretær Bjørnar Laabak i kommunaldepartementet, vil de komme med sitt vedtak i midten av august.

Jordvern

I konklusjonen fra Landbruks- og matdepartementet som er datert 11. juli heter det:

«Landbruks- og matdepartementet anbefaler å støtte alternativ K1-3b Vest med senket kulvert under Hamar-bukta. Begrunnelsen er en samlet vurdering av nasjonale interesser med vekt på hensynet til jordvern- og kulturlandskapsinteressene i området. LMD legger også vekt på hensynet til statlige planretningslinjer for bolig-, areal- og transportplanlegging i denne saken.»

Fysisk barriere

Hamar kommune mener Bane Nor i sine tilleggsutredninger har skjønnmalt vest og forverret øst. Landbruksdepartementet mener at vest har styrket seg.

Det belegger de med at sikten fra Hamar sentrum til Mjøsa er bedret med en lavere kulvert (selv om denne gir en fysisk barriere fordi kulverten er åpen lenger).

Økt press

Øst vil beslaglegge cirka 55 dekar dyrket mark på gårdene Børstad og Tommelstad permanent. I tillegg vil mellom 175 og 400 dekar dyrka mark bli liggende mellom jernbanetraseen og eksisterende bebyggelse.

Stortinget har vedtatt en restriktiv politikk hvor det ikke skal omdisponeres mer enn 4.000 dekar dyrka mark per år fram mot 2020.

Selv med en landbruks- og miljøkulvert mener landbruksdepartementet at øst uansett vil medføre inngrep i dyrka mark og i et verdifullt kulturlandskap.

De mener også at å bygge jernbane gjennom dette området, vil medføre økt press mot nedbygging av annen dyrka mark i området.

IKKE OVERRASKET

Ordfører Einar Busterud er ikke overrasket over Landbruksdepartementets konklusjon.Brevet fra departementet er så ferskt, at Busterud ikke hadde sett det da HA ringte for en kommentar. Han er ikke overrasket.

– Nei, dette er ingen bombe. Så lenge dyrka mark blir berørt, har ikke de mulighet til å komme med en annen konklusjon, sier Busterud.

Mens Landbruksdepartementet mener det vestre alternativet er styrket etter tilleggsutredningen fra Bane Nor, er Busterud sterkt uenig i det.

Busterud er sterkt kritisk til den fysiske barrierevirkningen av vest i en åpen kulvert foran Hamar sentrum, og han synes ikke det er troverdig at det er nødvendig å bygge et vanntett og underjordisk parkeringsanlegg ved Vikingskipet til én milliard kroner. Kommunen vil nå henvende seg til Kommunaldepartementet med et nytt brev.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke