buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
SKUMMEL PLANTE: Cecilia Alexandra Segovia (til venstre), Tonje Marit Brekken og Simen Gustu Johansen (til høyre) inspirerer en Kanadagullris, som ikke hører hjemme i norsk flora. En fjerde student, Annbjørg Sisjord har også vært med og jobbet i vegvesenet i sommer, men kunne ikke stille da HA møtte studentene.
 
På jakt etter fremmede arter
– Veldig morsomt å ha en jobb der man får så mye ansvar, mener Tonje Marit Brekken (22).

Publisert: 30.jul.2018 12:15
Oppdatert: 30.jul.2018 12:21

Sammen med Cecilia Alexandra Segovia (24) og Simen Gustu Johansen (22) er hun er en av 200 norske studenter og skoleelever som i sommer har fått jobbe hos Statens Vegvesen. Jobben de tre studentene har gjort, er ikke til å kimse av. De har reist Hedmark og Oppland rundt, på jakt etter fremmede arter som ikke hører hjemme i norsk natur.

Uønsket i vår flora

Og hvorfor gjør de denne jobben? Overingeniør i Statens Vegvesen, Claire Bant forklarer. Hun er studentenes fadder.

– Vi har åtte fremmede arter som vi prioriterer høyt i vegvesenet. Å få slått de riktig er viktig, så de ikke tar over den norske naturen.

Blant disse er Kanadagullris som har fått fotfeste på østlandet, og hagelupiner som finnes langs vegkantene i store deler av Norge. På grunn av at vegvesenet rullerer driftskontraktene med entreprenører, er de nødt til å kartlegge utbredelsen av disse artene i løpet av fellesferien. På den måten får entreprenørene som får jobben, vite hvor mye hensyn de må ta for å forebygge videre spredning av artene ved blant annet kantslått.

Imponert

I løpet av de seks ukene studentene har vært i arbeid, har de rukket å kartlegge seks driftskontrakter. Bant er imponert over arbeidsmoralen.

– De har gjort en kjempejobb, sier hun.

– Har de vært snille med deg?

– De har vært veldig snille. Egentlig altfor snille, sier hun spøkefullt.

– Den første uka var jeg med da de fikk opplæring i HMS, vegvesenets rutiner og kartleggingsmetodikk. Etter det har de egentlig klart seg selv. Vi har kommunisert på tekstmeldinger, og når de har vært inne på kontoret på starten av dagen.

Lange dager

Studentene har i stor grad fått styre arbeidsdagene selv. Så har de også vist iver i jobben, da de regner med at de flere ganger har vært ute i så mye som 12 timer og karlagt.

– Vi hadde en 16-timers arbeidsdag på det lengste, mener Cecilia Alexandra Segovia.

– Det høres brutalt ut?

– Det blir mange timer i bil. Men vi bytter på å kjøre og å føre inn funn i databasen, sier Tonje Marit Brekken.

– Hvor langt har dere kjørt på en dag?

– Vi kjørte Hamar - Femunden tur retur. Det er vel rundt 40 mil, mener Simen Gustu Johansen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat